Otoczenie rynkowe sprzyja sieciom handlowym. Największe z nich rosną w siłę

Autor: dlahandlu.pl 24 października 2017 10:09

Otoczenie rynkowe sprzyja sieciom handlowym. Największe z nich rosną w siłę Fot. Shutterstock

Rosnąca konsumpcja w Polsce i dobre nastroje konsumenckie sprzyjają sieciom detalicznym. Najwięksi na tym rynku gracze notują od początku tego roku wzrost sprzedaży. Liderem wzrostu organicznego, czyli nie uwzględniającego przejętych i nowo otwartych placówek, jest sieć Dino, która w pierwszym półroczu zwiększyła sprzedaż LfL o 14,7 proc. Tuż za nim znalazła się Biedronka, której sprzedaż w tym okresie zwiększyła się o 9 proc.

Operatorzy rynku detalicznego przyznają jednak, że polski rynek nadal jest wysoko konkurencyjny, dlatego żadna z sieci nie może „spocząć na laurach”. Inwestycje w ceny, promocje i kampanie lojalnościowe stały się w Polsce codziennością.

Biedronka

Jeronimo Martins podał, iż w I pół. 2017 roku grupa zanotowała sprzedaż na poziomie 7,8 mld euro, czyli o 11,4 proc. więcej rdr. Przy stałym kursie wymiany wzrost wynosił  9,4 proc. Sprzedaż Grupy LfL wzrosła o 6,9 proc., głównie dzięki wzrostom wygenerowanym w Polsce przez Biedronkę.

Sprzedaż Biedronki osiągnęła w tym okresie poziom 5,3 mld euro i była wyższa o 13,4 proc. (10,8 proc. w lokalnej walucie) i 9 proc. w ujęciu LfL.

Zysk netto Grupy JM wyniósł 173 mln euro i był wyższy o 2,2 proc. rdr. Drugi kwartał Biedronka zakończyła wynikiem 2,8 mld euro. Oznacza to wzrost o 15,9 proc. rdr. (11,8 proc. w lokalnej walucie) i 9,5 proc. w ujęciu LfL. 

W ciągu 6 miesięcy Biedronka uruchomiła 29 sklepów i na koniec czerwca miała ich 2741 (netto sieci przybyło 19 sklepów). Dodatkowo sieć zmodernizowała 91 placówek. 

Według sieci, rynek w Polsce pozostaje wysoce konkurencyjny i zorientowany na promocje. W niektórych kategoriach ceny wzrosły, co napędziło wzrost inflacji w maju i czerwcu do 3,7 proc. Dlatego Biedronka skupia się na inwestycjach w promocje cenowe i wzmocnienie pozycjonowania cenowego.

Tesco

Z kolei grupa Tesco, w pierwszym półroczu roku obrotowego 2016/2017 zanotowała 25,2 mld funtów sprzedaży, co oznacza wzrost o 3,3 proc., licząc po bieżącym kursie wymiany walut. Zysk operacyjny grupy, z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych wyniósł 759 mln funtów i był wyższy niż rok wcześniej o 27,3 proc.

W Polsce przychody Tesco z wyłączeniem paliw i podatku VAT to 5,163 mld zł (1,062 mld funtów). Tymczasem w pierwszym półroczu roku finansowego 2016/17 przychody sieci w Polsce wyniosły 996 mln funtów (5,388 mld zł). Licząc w euro, nastąpił wzrost o 6,6 proc., jednak licząc przychody w złotych, spółka zanotowała spadek o 4,2 proc.

W Europie Środkowej, w pierwszym półroczu tego roku sprzedaż wyniosła 3,04 mld funtów, co oznacza, że w ujęciu like for like wzrosła o 0,1 proc., natomiast całkowita sprzedaż zmniejszyła się o 0,9 proc. przy stałych kursach walut, na co wpływ miało zamknięcie sklepów. Spółka podała, że sprzedaż poprawiła się w drugim kwartale, dzięki ujednoliceniu planu handlowego dla całego regionu.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    6,32

  • Min

    5,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10742

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane