Państwa UE bliżej wspólnego systemu ochrony konsumentów

Autor: PAP 20 lutego 2017 14:29

UE idzie do przodu z reformą e-handlu. Unijni ministrowie odpowiedzialni za konkurencyjność zgodzili się w poniedziałek, że chcą wzmocnienia współpracy organów odpowiedzialnych za ochronę praw konsumentów. Cel to większa pewność w handlu online.

"Budujemy wspólny rynek cyfrowy. Chcemy, żeby to był jednolity rynek. Staramy się zachęcać konsumentów, żeby kupowali za granicą, a przedsiębiorców, żeby sprzedawali za granicą, dlatego powinniśmy mieć wspólne, konsekwentne zasady" - mówiła w czasie dyskusji z przedstawicielami państw członkowskich unijna komisarz zajmująca się prawami konsumentów Vera Jourova.

Nowe regulacje mają służyć większej ochronie dla kupujących online, a także skuteczniejszej walce z naruszeniami jakie mogą występować w transgranicznym handlu internetowym. UE chce szybszego, sprawniejszego i spójniejszego egzekwowania przepisów prawa konsumenckiego. "Jesteśmy gotowi do pracy nad funkcjonalnym, wspólnym systemem ochrony konsumenckiej, bo o to chodzi w tym projekcie" - mówiła Jourova.

Zmiana w przepisach ma dać więcej władzy krajowym organom, które np. będą mogły sprawdzać, czy strony internetowe nie stosują geoblockingu wobec swoich klientów. Dzięki temu zniknąć mają praktyki różnicowania kupujących ze względu na ich miejsce zamieszkania, czy narodowość.

Praktyka geoblockingu, wykorzystywana zwykle pod pretekstem ochrony terytorialności prawa autorskiego, służy interesom np. producentów i dystrybutorów, bo często cena produktów waha się w zależności od lokalizacji kupującego. System wykrywa zagraniczne IP lub numer karty kredytowej i automatycznie odcina możliwość korzystania z usługi lub oferuje wyższą cenę dla zagranicznego klienta.

Zgodnie z wypracowanym w poniedziałek porozumieniem, w przypadku gdy łamane byłyby prawa konsumentów na skalę unijną krajowe urzędy z państw członkowskich działałyby wspólnie z Komisją Europejską, aby przerwać niewłaściwe praktyki.

Organy krajowe - zgodnie z projektem - mogłyby nakazywać natychmiastowe usuwanie stron internetowych zawierających nadużycia oraz żądać informacji od rejestratorów domen i banków w celu wykrywania tożsamości odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

Teraz ściganie naruszeń przepisów prawa konsumenckiego, zwłaszcza w świecie cyfrowym jest nieskuteczne. Przedsiębiorcy zmieniając swoją siedzibę unikają konsekwencji za niestosowanie reguł. Aby poprawić współprace organów zajmujących się tą problematyką w różnych państwach członkowskich stolice mają tworzyć "jednolity urząd łącznikowy", który będzie pełnił rolę koordynacyjną.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8820

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane