PFPŻ: Zgoda UOKiK na przejęcie sieci Real nadeszła w niesprzyjającym czasie

www.portalspozywczy.pl 21 stycznia 2014 19:28

PFPŻ:  Zgoda UOKiK na przejęcie sieci Real nadeszła w niesprzyjającym czasie

Przejęcie sklepów Real przez Auchan nie jest dobra wiadomością dla producentów żywności, bo oznacza większą presję na dostawców - ocenia Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ. Jego zdaniem, warunkowa zgoda UOKiK nadeszła w niesprzyjającym czasie, po zakończeniu negocjacji z dostawcami dotyczących umów na cały rok. Dla niektórych z producentów może to oznaczać kłopoty.

Przypomnijmy, że we wtorek UOKiK poinformował o wydaniu zgody na zakup przez Auchan Polska hipermarketów Real. Przejmująca spółka będzie musiała jednak sprzedać osiem sklepów - UOKiK stwierdził, że może nastąpić istotne ograniczenie konkurencji na kilku rynkach lokalnych.
- Rynek handlu wielkopowierzchniowego koncentruje się, czego powodem są głownie względy ekonomiczne. W ciągu ostatnich kilku lat handel wielkopowierzchniowy znalazł się pod silną presją konkurencji, szczególnie dyskontów, co w dużym stopniu wpłynęło na wyniki i kondycję finansową części z nich. Transakcja przejęcia Reala przez Auchan jest tego wymiernym efektem - mówi Andrzej Gantner w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Jego zdaniem, pojawia się kilka problemów wynikających z tej sytuacji. - Na pewno wzrasta siła przetargowa połączonych podmiotów - mówimy o 85 sklepach skupionych pod jednym szyldem. To może powodować dwojakie trudności, przede wszystkim zwiększoną presję na dostawców jeśli chodzi o ceny. Z drugiej strony może być tak, że nie wszyscy dostawcy Reala zmieszczą się w nowym formacie. To może być najpoważniejszy problem - mówi dyrektor generalny PFPŻ.

Jak ocenia, na pewno w lepszej sytuacji są ci producenci, którzy podpisali kontrakty z Auchan, natomiast dla tych, którzy mają kontrakty z Realem, zaczyna się czas dużej niepewności. Tym bardziej, że jesteśmy w okresie, gdy większość kontraktów rocznych jest podpisana. - Nie wiadomo, co stanie się z tymi kontraktami. Czy będą honorowane, czy trzeba będzie je renegocjować od nowa? Firma, która podpisuje kontrakt z siecią handlową, przygotowuje się do tego, ponosi koszty promocji, przygotowuje opakowania, dopasowuje swoje plany produkcyjne. Dlatego nagle, gdy okaże się, że nie mieści się w nowym formacie, może znaleźć się w poważnych tarapatach - ostrzega Andrzej Gantner.

Nie wiadomo dokładnie, jakiej liczby firm może dotyczyć ten problem. Zdaniem Andrzeja Gantnera, w miarę dobrej sytuacji są dostawcy pierwszych trzech marek w danej kategorii. Tutaj raczej nie powinno dojść do zawirowań. Problemy mogą mieć natomiast średni producenci i ci o mniejszej renomie. Wszystko zależy od tego, jaka strategia zostanie przyjęta przez Auchan, ale prawdopodobnie zostanie utrzymany asortyment zbliżony do podmiotu przejmującego.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,49

  • Śr

    6,86

  • Min

    3,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9338

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane