PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

PIH na EEC 2018: Małe sklepy tracą na zakazie handlu w niedziele, zyskują dyskonty

Autor: dlahandlu.pl 17 maja 2018 09:24

PIH na EEC 2018: Małe sklepy tracą na zakazie handlu w niedziele, zyskują dyskonty

Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu, podczas debaty Handel w niedziele na Europejskim Kongresie Gospodarczym powiedział, że dysponuje nieoficjalnymi danymi, z których wynika, że w kwietniu w sklepach do 300 mkw. nastąpił spadek sprzedaży względem marca o 4,7 proc. W jego opinii to efekt zakazu handlu w niedziele.

- Pierwsze dane, które mieliśmy po wprowadzeniu niehandlowych niedziel pokazywały, że w marcu wzrost  sprzedaży w sklepach małoformatowych był na poziomie 23 proc. wobec lutego. Jednak jest to głównie wynik Wielkanocy, która była tym roku 1 kwietnia, a zatem wszystkie zakupy wielkanocne przypadły na marzec (rok temu Wielkanoc była zaś w połowie kwietnia). Dodatkowo z danych historycznych wynika, iż w marcu zawsze jest wzrost miesiąc do miesiąca, bo marzec jest dłuższy o 3 dni od lutego. Rok temu było to 16 proc. Z nieoficjalnych danych, które opublikujemy 17 maja wynika, że w kwietniu spadła sprzedaż w sklepach małoformatowych o 4,7 proc. w wartościach bezwzględnych – stwierdził Maciej Ptaszyński podczas debaty „Handel w niedziele”.

Dodatkowo w jego opinii na ograniczeniu handlu w niedziele zyskują dyskonty, które dzięki gigantycznym akcjom reklamowym ściągają do siebie klientów w piątki i soboty. - Mniejszych, uboższych sieci nie stać na takie wydatki reklamowe, więc choć to one miały zyskać na ograniczeniu handlu - w rzeczywistości tracą. Podobnie było na Węgrzech, gdzie duże sieci handlowe agresywnymi kampaniami reklamowymi powiększyły swój udział w rynku kosztem mniejszych podmiotów - powiedział dyrektor PIH.

Informacje o wzroście sprzedaży w dyskontach potwierdził także Alfred Bujara. - Z naszych danych wynika ze ten wzrost jest rzędu od 15 do 23 procent. Polacy kupują na zapas ale naszym zdaniem ta tendencja po 2 latach będzie się kurczyła – stwierdził Alfred Bujara z NSZZ Solidarność. 

Renata Juszkiewicz prezes POHID zauważyła, że przeniesienie zakupów na piątek i sobotę w dyskontach i sklepach wielkopowierzchniowych ma swoje negatywne konsekwencje właśnie w postaci kupowania na wyrost a przez to także marnowania zmagazynowanej na zapas i niewykorzystanej żywności. Drugim skutkiem dużego napływu klientów pod koniec tygodnia jest obciążenie pracowników obowiązkami, bo muszą obsłużyć zwiększone rzesze klientów i dokładać towar, który znika z półek bardzo szybko.

Alfred Bujara stwierdził, że zbyt duże obciążenie pracowników nie wynika z dużej liczby klientów, ale ze zbyt małej liczby zatrudnionych pracowników i niskich standardów pracy. Podał przykład Belgii, gdzie pomimo zamknięcia sklepów w niedziele, w soboty zatrudnia się więcej pracowników, aby mogli obsłużyć wzmożony ruch. - Kto inny uzupełnia towar, kto inny obsługuje kasy i dzięki temu pół godziny po zamknięciu sklepu wszyscy mogą wyjść do domu. W Polsce kasjerki muszą także wykładać towar, a gdy sklep zostanie zamknięty sprzątać walające się wszędzie pudła po towarze. W sytuacji, gdy sklep pracuje do 23, pracownicy wychodzą do domu po 24 - podsumował sytuację przewodniczący związku zawodowego NSZZ Solidarność.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,70

  • Śr

    4,74

  • Min

    2,94

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.