Polacy na 2. miejscu w UE pod kątem zgłaszania nieuczciwych praktyk handlowych

Autor: pr, dlahandlu.pl 11 marca 2016 09:26

Wedle badania KE problem podatnych konsumentów dotyczy całej Europy. Tuż przed Światowym Dniem Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie przygląda się najnowszym statystykom.


Na podstawie raportu KE wyróżniła 5 grup. Warto zwrócić uwagę na położenie geograficzne państw należących do poszczególnych grup.

· Grupa 1. Głównie kraje germańskie i skandynawskie. Wykazują najmniejszy wskaźnik podatności konsumenckiej: Niemcy, Dania, Szwecja, Norwegia, Luksemburg, Holandia, Austria i Islandia

· Grupa 2. Głównie sąsiedzi krajów z Grupy 1. Współczynnik podatności w tych krajach jest mniejszy od uśrednionego wyniku: Czechy, Wielka Brytania, Finlandia, Belgia, Malta i Słowacja

· Grupa 3. Grupa krajów Europy wschodniej. Współczynnik podatności konsumenckiej jest wyższy od uśrednionego wyniku: Węgry, Estonia, Litwa, Łotwa, Bułgaria, Polska i Hiszpania

· Grupa 4.  Grupa składająca się z krajów Europy Południowo-Wschodniej. Charakteryzują się wysokim wskaźnikiem podatności: Grecja, Cypr i Rumunia.

· Grupa 5. Grupa krajów zlokalizowana nad Morzem Adriatyckim oraz Oceanem Atlantyckim. Kraje wykazują średni lub wysoki wskaźnik podatności konsumenckiej na konkretny wskaźnik, na inny natomiast bardzo niski: Włochy, Słowenia, Francja, Portugalia

Powyższe badanie warto uzupełnić o wyniki najnowszego European Scoreboard z września 2015. Wyniki dotyczą wszystkich konsumentów, nie tylko tych wymagających szczególnego traktowania, ale to właśnie tej grupie najtrudniej sobie radzić z nieuczciwymi praktykami czy wyszukać informacje nt. praw konsumenta.

Konsumenci regularnie mają do czynienia z nieuczciwymi praktykami. 41% konsumentów  doświadczyła uciążliwych kontaktów telefonicznych lub mailowych w celu sprzedaży produktu, 30% konsumentów spotkało się z reklamami wprowadzającymi w błąd, 26% doświadczyło otrzymania produktu bezpłatnego, który wiązał się w konsekwencji z płatnościami.

Tylko 41% konsumentów wie, że ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru, 56 % konsumentów słyszało o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość

Jeśli chodzi o wyniki Polski wysnuto następujące wnioski:

· Zaufanie konsumentów do usługodawców i sprzedawców rośnie od 2008 r.

·  Polski konsument jest na drugim miejscu w UE pod kątem zgłaszania nieuczciwych praktyk handlowych

Ale..

· Polska ma najniższy wskaźnik w UE w egzekwowaniu i przestrzeganiu prawa. Znalazła się też wśród państw, w których konsumenci mają największe trudności w dochodzeniu roszczeń, a więc w trakcie procedury reklamacyjnej.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    18,32

  • Śr

    11,33

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10549

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane