Polscy przedsiębiorcy obawiają się sprzedaży zagranicznej w kredycie kupieckim

Autor: www.dlahandlu.pl 9 czerwca 2016 12:09

Atradius opublikował właśnie Barometr Praktyk Płatniczych poświęcony po raz pierwszy w całości Polsce. Jego wyniki jednoznacznie pokazują to, że Polacy pozostają nieufni – jedynie 35,0 proc. wszystkich transakcji B2B jest realizowanych z odroczonym terminem płatności. Aż 4 na 5 badanych przyznaje, że w ubiegłym roku choć raz musiało sobie radzić z opóźnieniem płatności ze strony kontrahenta.

Respondenci badania w Polsce preferują realizację transakcji w gotówce, ze względu na ograniczanie ryzyka wydłużonego oczekiwania na zapłatę. Zaledwie 35,0 proc. łącznej wartości sprzedaży odbywa się tutaj na kredyt. Co prawda, wynik ten uległ nieznacznej poprawie względem ubiegłego roku (28,0 proc.), jednak nadal, na tle innych badanych krajów Europy Wschodniej (40,0 proc.) plasuje on Polskę poniżej średniej. Polski przedsiębiorca chętniej dokonuje sprzedaży z odroczonym terminem płatności, w przypadku transakcji krajowej (38,0 proc.), aniżeli zagranicznej (30,0 proc.).

Co ciekawe, polscy respondenci Barometru Praktyk Płatniczych, wyraźnie obawiają się sprzedaży zagranicznej w kredycie kupieckim. Podczas gdy to właśnie krajowi (37,0 proc.) kontrahenci płacą po wyznaczonym na fakturze terminie częściej aniżeli zagraniczni (31,0 proc.). Niepokoić może fakt, że w ubiegłym roku aż 85,0 proc. badanych zetknęło się z brakiem płatności faktury na czas. Odsetek ten jest bardzo wysoki, aczkolwiek porównywalny z innymi krajami Europy Wschodniej. Opóźnienia w płatności faktur odzwierciedla współczynnik spłaty należności (tzw. DSO). Jest on tutaj rekordowo wysoki i wynosi 71 dni. Jest to znacznie powyżej średniej dla całego regionu Europy Wschodniej (57 dni).  Paradoksalnie wynik ten pozostaje i tak o 9 dni krótszy niż w ub.r.

Termin płatności dla krajowych transakcji wynosi średnio 25 dni licząc od daty wystawienia faktury. Wynik ten jest niższy od średnich wartości dla Europy Wschodniej (30 dni) i jednym z najkrótszych w całym regionie. Z kolei dla zagranicznych faktur liczba ta wynosi już 30 dni. O ile termin regulowania zaległości krajowych nie uległ zmianie, tyle dla zagranicznych kontrahentów wzrósł on o 2 dni. Co może sugerować, że z roku na rok, choć wciąż powoli, Polacy bardziej przekonują się do sprzedaży w kredycie kupieckim. Niemniej, wg. Barometru Praktyk Płatniczych, sprzedający czekał średnio o miesiąc dłużej od daty wymagalności płatności w przypadku krajowej transakcji, a 3 tygodnie w przypadku zagranicznej.

Najczęściej wymienianym powodem opóźnień jest problem z płynnością (65,0 proc. badanych). W drugiej kolejności badani zaznaczali płatności po terminie jako celowe wykorzystywanie zaległych faktur przez klientów dla własnej korzyści finansowej (39,0 proc.). Z kolei przy transakcjach zagranicznych brak płatności na czas powodowany jest poprzez skomplikowane procedury płatnicze (26,0 proc.).

Odsetek nieściągalnych należności wśród polskich przedsiębiorców pozostaje podobny do ubiegłorocznego – 1,2 proc. Ponad 54,0 proc. respondentów w kraju (tyle samo co w całej Europie Wschodniej) podawało, że przyczyną zupełnego braku zapłaty było bankructwo lub zakończenie działalności.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.