Polski rynek reklamowy 1,2 proc. w górę. Zyskują internet i kina, telewizja traci

Autor: dlahandlu.pl 1 grudnia 2017 10:38

W pierwszych trzech kwartałach br. wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniosła 6,118 mld zł, o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej – szacuje Starcom. Procentowo reklama kinowa osiągnęła wyższy wzrost niż reklama internetowa, a najwyższe spadki zanotowała reklama w dziennikach i magazynach.

Według danych agencji mediowej Starcom wzrost wydatków reklamowych netto w Polsce w trzech kwartałach br. był niższy niż w poprzednich latach. W trzech kwartałach ub.r. wyniósł 3,6 proc., w trzech kwartałach 2015 roku – 12,8 proc. (zmieniono wtedy zasady liczenia sektora reklamy internetowej), a w trzech kwartałach 2014 roku – 3,4 proc. – Po trzech kwartałach rynek reklamy w Polsce rozczarowuje. Wzrost wydatków reklamodawców o 1,2 proc. przy dynamice PKB na poziomie 4 proc. jest zaskakująco słabym wynikiem – ocenia Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. – Wchodzimy jednak w czwarty kwartał i okres świąteczny, więc intensywna walka o klientów, którzy w tym roku mają wyjątkowo zasobne portfele, przełoży się na wyższy niż w ciągu ostatnich dziewięć miesięcy wzrost wydatków na reklamę. Tym samym przewidujemy, że dynamika rynku na koniec 2017 r. wyniesie 2 proc. – dodaje Kolenkiewicz. Tylko w trzecim kwartale br. rynek reklamowy zyskał w skali roku 1,1 proc., w drugim kwartale – 0,5 proc., a w pierwszym – 2,2 proc.

Zdecydowanie największymi sektorami reklamowymi są niezmiennie telewizyjny i internetowy. W telewizji nakłady reklamowe w trzech kwartałach br. wyniosły 2,836 mld zł, o 15 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 0,5 proc.). Według Starcomu ten spadek wynika ze zbyt małej ilości zasobów reklamowych – w trzecim kwartale br. średni czas oglądania telewizji zmalał o 6,8 proc., co spowodowało spadek dostępnych EqGRP (punktów oglądalności reklam) o 5 proc. – Reklamodawcy wykazywali duże zainteresowanie reklamą w telewizji i byliby skłonni wydać o kilkanaście milionów złotych więcej, gdyby na rynku były dostępne zasoby reklamowe – komentuje Magda Kolenkiewicz. Z kolei wartość reklamy internetowej wzrosła o 146,8 mln zł (czyli 7,9 proc.), do 2,015 mld zł. Najwięcej w sieci wydały sektor handlowy (jego inwestycje wzrosły o 23,3 mln zł, czyli o 8,1 proc.), finansowy (w dół o 10,3 mln zł, 4 proc.) oraz motoryzacyjny (w górę o 10,3 mln zł, 4,5 proc.). Z analizy Starcomu wynika, że najwięcej nowych nakładów na reklamy internetowe trafia do Google’a (głównie na marketing w wyszukiwarce i reklamy na YouTubie) oraz Facebooka. Ponadto w sieci promuje się coraz więcej małych firm, m.in. dzięki ogólnodostępnym narzędziom do zakupu powierzchni reklamowych oraz brakowi bariery wejścia.

  • Gaweł 2017-12-17 11:10:50

    Zgadzam się z przedmówcą. Internet to teraz marketingowa potęga. Ja sam postawiłem głównie na bezpośredni kontakt mailowy z klientami (newslettery, obsługujemy je przez Emu mail i chyba nie ma nic prostszego). Do tego pojedyncze kampanie Adwords i działania w social media.

  • Igor Kobus 2017-12-01 11:47:14

    Ja też postawiłem na reklame w internecie, Facebook to najskuteczniejsze narzedzie na obecna chwile i to darmowe. Place jedynie agencji reklamowej za publikowanie postow (nie mam czasu sie tym zajmowac a oni robia to regularnie), czasami tez jakis post warto wypromowac, ale tez nie sa to nie wiadomo jakie pieniadze. Na remadays wystawiaja sie firmy ktore oferuja takie uslugi, ja tam znalazlem agencje z ktora do tej pory wspolpracuje i jestem zadowolony. Warto odwiedzic Nadarzyn 7-9 lutego, mozna zyskac calkiem spore rabaty

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,99

  • Śr

    13,83

  • Min

    9,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8787

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.