Polski rynek reklamowy 1,2 proc. w górę. Zyskują internet i kina, telewizja traci

Autor: dlahandlu.pl 1 grudnia 2017 10:38

W pierwszych trzech kwartałach br. wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniosła 6,118 mld zł, o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej – szacuje Starcom. Procentowo reklama kinowa osiągnęła wyższy wzrost niż reklama internetowa, a najwyższe spadki zanotowała reklama w dziennikach i magazynach.

Według danych agencji mediowej Starcom wzrost wydatków reklamowych netto w Polsce w trzech kwartałach br. był niższy niż w poprzednich latach. W trzech kwartałach ub.r. wyniósł 3,6 proc., w trzech kwartałach 2015 roku – 12,8 proc. (zmieniono wtedy zasady liczenia sektora reklamy internetowej), a w trzech kwartałach 2014 roku – 3,4 proc. – Po trzech kwartałach rynek reklamy w Polsce rozczarowuje. Wzrost wydatków reklamodawców o 1,2 proc. przy dynamice PKB na poziomie 4 proc. jest zaskakująco słabym wynikiem – ocenia Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. – Wchodzimy jednak w czwarty kwartał i okres świąteczny, więc intensywna walka o klientów, którzy w tym roku mają wyjątkowo zasobne portfele, przełoży się na wyższy niż w ciągu ostatnich dziewięć miesięcy wzrost wydatków na reklamę. Tym samym przewidujemy, że dynamika rynku na koniec 2017 r. wyniesie 2 proc. – dodaje Kolenkiewicz. Tylko w trzecim kwartale br. rynek reklamowy zyskał w skali roku 1,1 proc., w drugim kwartale – 0,5 proc., a w pierwszym – 2,2 proc.

Zdecydowanie największymi sektorami reklamowymi są niezmiennie telewizyjny i internetowy. W telewizji nakłady reklamowe w trzech kwartałach br. wyniosły 2,836 mld zł, o 15 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 0,5 proc.). Według Starcomu ten spadek wynika ze zbyt małej ilości zasobów reklamowych – w trzecim kwartale br. średni czas oglądania telewizji zmalał o 6,8 proc., co spowodowało spadek dostępnych EqGRP (punktów oglądalności reklam) o 5 proc. – Reklamodawcy wykazywali duże zainteresowanie reklamą w telewizji i byliby skłonni wydać o kilkanaście milionów złotych więcej, gdyby na rynku były dostępne zasoby reklamowe – komentuje Magda Kolenkiewicz. Z kolei wartość reklamy internetowej wzrosła o 146,8 mln zł (czyli 7,9 proc.), do 2,015 mld zł. Najwięcej w sieci wydały sektor handlowy (jego inwestycje wzrosły o 23,3 mln zł, czyli o 8,1 proc.), finansowy (w dół o 10,3 mln zł, 4 proc.) oraz motoryzacyjny (w górę o 10,3 mln zł, 4,5 proc.). Z analizy Starcomu wynika, że najwięcej nowych nakładów na reklamy internetowe trafia do Google’a (głównie na marketing w wyszukiwarce i reklamy na YouTubie) oraz Facebooka. Ponadto w sieci promuje się coraz więcej małych firm, m.in. dzięki ogólnodostępnym narzędziom do zakupu powierzchni reklamowych oraz brakowi bariery wejścia.

  • Igor Kobus 2017-12-01 11:47:14

    Ja też postawiłem na reklame w internecie, Facebook to najskuteczniejsze narzedzie na obecna chwile i to darmowe. Place jedynie agencji reklamowej za publikowanie postow (nie mam czasu sie tym zajmowac a oni robia to regularnie), czasami tez jakis post warto wypromowac, ale tez nie sa to nie wiadomo jakie pieniadze. Na remadays wystawiaja sie firmy ktore oferuja takie uslugi, ja tam znalazlem agencje z ktora do tej pory wspolpracuje i jestem zadowolony. Warto odwiedzic Nadarzyn 7-9 lutego, mozna zyskac calkiem spore rabaty

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane