PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Ponad 1/3 wydatków Polaków przypada na handel detaliczy

Autor: Gfk, www.dlahandlu.pl 18 września 2015 10:59

Ponad 1/3 wydatków Polaków przypada na handel detaliczy fot. shutterstock

Polacy przeznaczają 34 proc. wszystkich swoich dochodów na wydatki w handlu detalicznym. Jest to wartość wyższa od średniej europejskiej, ale identyczna jak 2013 roku. W 28 analizowanych przez GfK krajach Unii Europejskie udział sprzedaży detalicznej w konsumpcji prywatnej w 2014 roku ponownie spadł, osiągając poziom 30,9 proc. (2013: 31.2 proc.; 2012: 31.4 proc.).

Multimedia:

Na obserwowaną tendencję wpływ miały dwa czynniki. Z jednej strony spadek cen ropy naftowej w połowie 2014 roku, który przełożył się na obniżkę cen energii i paliw, a z drugiej strony rosnące wydatki na cele mieszkaniowe, zdrowie i rekreację. Wzrost wydatków w tych kategoriach przełożył się na zmniejszenie ilości środków na konsumpcję realizowaną w kanałach detalicznych oraz zrównoważył krótkoterminowe pozytywne efekty spadku cen ropy.
Mapa (grafika obok artykułu) prezentuje udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji w krajach europejskich. Ilustruje, jaka wartość dochodów ludności przeznaczana jest na wydatki w handlu detalicznym. Wykresy kołowe obrazują stosunek wydatków w handlu detalicznym do pozostałych wydatków prywatnych. Wielkość koła wykresu odnosi się kwoty, jaką dysponują konsumenci w danym kraju na wydatki i oszczędności w ciągu roku.

Udział sprzedaży detalicznej w całości wydatków jest różny w zależności od kraju i ma ścisły związek ze zwyczajami zakupowymi.

Ogólnie rzecz biorąc, mieszkańcy regionów z niskim dochodem per capita (np. Węgry, Bułgaria, Chorwacja) wydają większą część swoich dochodów na zakupy zaspokajające ich podstawowe potrzeby.

W krajach o silnych gospodarkach, jak Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Austria, Szwajcaria, niższy udział sprzedaż detalicznej jest spowodowany wyższym poziomem przychodów, z których mniejsza część jest niezbędna do pokrycia podstawowych potrzeb.

Siła nabywcza to przypadający na osobę dochód (w tym wszelkie świadczenia otrzymywane od państwa), jaki pozostaje do jej dyspozycji po odliczeniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne.

Ogólna Siła Nabywcza GfK definiuje całkowitą wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała na wybranym obszarze może nabyć w ciągu roku. Inaczej mówiąc, ogólna siła nabywcza mówi nam o potencjale nabywczym, jakim dysponuje ludność zamieszkała na analizowanym obszarze w określonym czasie.

Siła Nabywcza dla Handlu Detalicznego GfK definiuje całkowitą wartość towarów, którą ludność zamieszkała w danym obszarze może nabyć w handlu detalicznym. Wartość Siły Nabywczej dla Handlu Detalicznego powstaje po odjęciu od Ogólnej Siły Nabywczej GfK wydatków na czynsze, opłaty licznikowe, kredyty, ubezpieczenia, samochody, podróże i usługi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,89

  • Śr

    2,50

  • Min

    1,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7156

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.