Poradnik: Grywalizacja jako element motywacji i zwiększenia efektywności pracy handlowców

Autor: dlahandlu.pl 20 lipca 2015 09:44

Z danych Instytutu Gallupa wynika, że jedynie 1 z 3 pracowników jest naprawdę zaangażowany w swoją pracę. Jednym z narzędzi, które pomaga zwiększać motywację pracowników, jest grywalizacja. Poprawa sprzedaży generowana przez handlowców uczestniczących w takich projektach, potrafi wynieść 8-12%, 18%, czy nawet 56% - mówi Sławomir Łebkowski z firmy Companion.

Okazuje się, że pensja, premia, groźba nagany, czy zwolnienia, działa coraz mniej i to głównie przy czynnościach prostych, łatwo mierzalnych (np. praca na akord), nie wymagających dużo myślenia czy kreatywności. Wg. psychologów w obliczu zmian na rynku pracy i szczególnie w odniesieniu do pracy handlowca, trzeba sięgnąć po dodatkowe narzędzia, aby skutecznie zrekrutować, zmotywować i zatrzymać pracownika. Czynniki zwiększające zaangażowanie to: przyjemność (lubię to, co robię), samorealizację (spełniam się, cieszę z rozwoju i dążenia do mistrzostwa), poczucie sensu (wiem po co to robię) oraz autonomię (sam decyduję jak to robię).

Grywalizacja musi odpowiadać w największym stopniu na te cztery potrzeby. Grywalizując można sprawić, że praca będzie przyjemniejsza. Dając wyzwania, bieżący feedback, czy szansę rywalizacji ze sobą i z innymi, zwiększamy motywację ludzi do rozwoju, podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji oraz swojej pozycji w firmie.  Dobrze zaprojektowana grywalizacja może tłumaczyć w bardziej przystępny sposób misję firmy, oraz wyjaśniać funkcję społeczną, jaką firma spełnia. Dzięki temu każdy członek zespołu może iść do pracy z przekonaniem, że to, co robi jest ważne i potrzebne.  Poczucie autonomii ‘gracza’ oznacza, że samodzielnie wybiera, które cele i w jaki sposób chce realizować. Poczucie wpływu, możliwość wyboru oraz większa kontrola własnej pracy sprawiają, że pracownik bardziej się angażuje w swoje działania.

Najlepszy projekt grywalizacyjny powstanie, gdy projektanci spędzą trochę czasu z przyszłymi graczami, zbudują z nimi relację, zdobędą zaufanie. Warto odbiorców poznać, by zaprojektować świat, który będzie oddziaływał na ich wyobraźnię, inspirował do działania i stawiał możliwe do zrealizowania (ale też niezbyt łatwe) wyzwania.

Np. dla handlowców ciekawym pomysłem jest wykorzystanie świata kupców średniowiecznej Hansy. Pozwala on na odrealnienie sytuacji, co sprzyja lepszemu utożsamieniu się z postacią i celami gry. Z drugiej strony jest związany z handlem, co nie odrywa nas tak mocno od tematu i buduje przyjazny most pomiędzy wynikami osiąganymi przez sprzedawców w codziennej pracy, a osiągnięciami i postępem w grze.

  • ekonsulting 2015-07-20 23:42:42

    Aplikacje mobilne dla handlowców i mobilne systemy CRM:

    artmetic.pl

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.