Poradnik: Jak dobierać lampy do najpopularniejszych formatów sklepowych?

Autor: dlahandlu.pl 17 listopada 2015 12:56

Poradnik: Jak dobierać lampy do najpopularniejszych formatów sklepowych? fot. Trilux

Norma PN-EN 12464-1 mówi, że w strefie sprzedaży wymagane jest natężenie światła na poziomie 300 lx, a w strefie kasy - 500 lx. Zastrzega jednak, że szczegółowe "wymagania dotyczące natężenia oświetlenia i UGR zależą od rodzaju sklepu".

W wielkopowierzchniowych placówkach rzadko operuje się barwą i natężeniem światła. – Najważniejszym parametrem oświetlenia w dużych sklepach o zróżnicowanym asortymencie jest współczynnik odzwierciedlenia barw. Czynnik ten ma kluczowe znaczenie dla sprawnej identyfikacji przez klientów interesujących ich produktów oraz wyboru konkretnych towarów. W tego typu realizacjach często przekracza wartość Ra 85, a nawet 90 – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie TRILUX Polska. – Osoby zarządzające hipermarketami w specyfikacjach warunków oświetleniowych bardzo często wskazują również na konieczność zapewnienia optymalnego światła w alejkach pomiędzy regałami. Wedle wymogów wielu sieci handlowych, natężenie w tym przypadku powinno być utrzymane na poziomie 800, 900, a nawet 1 000 lx. To około trzykrotnie więcej niż przewiduje norma – dodaje ekspert. W związku z wysokimi wewnętrznymi wymaganiami względem intensywności światła, ekonomiczne uzasadnienie znajdują oprawy o dużej wydajności. Coraz częściej wykorzystuje się tu technologię LED, zapewniającą wysoką jakość światła przy niewielkim zapotrzebowaniu energetycznym. Wyjątkami od zasady „ujednolicenia” są stoiska z produktami piekarniczymi, mięsnymi i warzywami. Stosuje się na nich oddzielne oświetlenie ze specjalistycznymi oprawami diodowymi, eksponującymi barwy żywności najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia klientów.

Zgoła inne podejście do kwestii oświetlenia wykazują franczyzodawcy i właściciele obiektów, którzy chcą maksymalizować korzyści związane z ekspozycją produktów na stosunkowo niewielkiej powierzchni. – W mniejszych sklepach dużo częściej wykorzystuje się efekt kontrastu. Zamiast zalewać alejki i półki światłem, buduje się różnice natężeń pomiędzy nimi. Same korytarze są tu ciemniejsze niż w marketach, zaakcentowane są natomiast produkty znajdujące się na regałach – mówi Maciej Gronert. – Niezastąpione w uzyskaniu takiego efektu są oprawy o podwójnie asymetrycznym rozsyle światła. W przeciwieństwie do standardowych rozwiązań, dających symetryczny strumień oświetlający podłogę, podwieszone w alejce lampy tego typu nie oświetlają jej samej, ale znajdujące się po obu stronach półki – dodaje projektant oświetlenia TRILUX Polska. Większą wagę przykłada się tu więc do nastroju wywoływanego przez światło i kreowania pozytywnych wrażeń wizualnych. Oprawy diodowe stosuje się tu przede wszystkim ze względu na ich elastyczność oraz możliwość optymalnego dostosowania oświetlenia do specyfiki przestrzeni i produktu. W tego typu zastosowaniach o ich popularności decyduje również niewielki poziom emitowanej temperatury oraz promieniowania UV.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,99

  • Śr

    5,08

  • Min

    3,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9055

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.