Poradnik: Jak efektywnie zarządzać zwrotami

Autor: dlahandlu.pl 10 listopada 2017 11:06

Darmowa dostawa i zwrot oraz takie opcje, jak zakup online czy zwrot w sklepie, są obecnie koniecznym elementem oferty każdego detalisty. Wiedząc jednak, że koszt dostawy i zwrotu jeansów wartych 25 funtów wynosi 14 funtów, a ponowne umieszczenie produktów w zapasach może trwać nawet 10 tygodni, można się zastanawiać, jak to możliwe, aby ten nowy model przynosił zyski. Gdy 44% klientów zamawia towary z myślą o zwrocie całości lub części zamówienia, a 58% klientów mniej chętnie skorzysta z oferty detalisty, u którego proces zwrotu towarów jest trudny, efektywne zarządzanie zwrotami musi być jednym z priorytetów modelu handlu detalicznego. Jak to robić, radzi Zetes.

Gdy zapasy i pieniądze są ze sobą powiązane
Jak długo jeszcze detaliści mogą uznawać darmowe zwroty za czynnik przynoszący straty? Zwłaszcza gdy tylko niewielu z nich potrafi dokładnie obliczyć rzeczywisty koszt zarządzania zwrotami w całej firmie. Mimo mocnych dowodów na to, że opcja zakupu online i zwrotu w sklepie przyciąga klientów do sklepu oraz zachęca ich do większych zakupów, nieliczni detaliści zarządzają procesem zwrotów na tyle efektywnie, aby dokładnie analizować całkowite koszty sprzedaży.

Problem, jak zawsze, polega na tym, że ilość zwrotów w sklepie jest względnie niewielka. Obecnie w modelu wielokanałowym, który umożliwia dokonywanie zakupów i zwrotów w dowolnym miejscu, ilość zwrotów w sklepie gwałtownie rośnie, co ma istotny wpływ na zysk operacyjny. Szacuje się, że koszty zwrotów ponoszone przez detalistów w Wielkiej Brytanii wynoszą każdego roku 70 mld funtów, przy czym niektórzy detaliści potwierdzają niedostępność do natychmiastowej sprzedaży 10% zapasów, które znajdują się w procesie zwrotu – oznacza to, że duża część kapitału pracującego połączona jest z zapasami niedostępnymi do sprzedaży.

To, że zwrócony produkt skanowany jest w punkcie sprzedaży sklepu, nie oznacza, że trafia on z powrotem do sprzedaży. Ile czasu produkt ten przebywa w koszyku pod ladą lub w magazynie, zanim trafi ponownie na półkę sklepową? Co z produktami, których nie ma w zapasach danego sklepu? Jak długo potrwa ich ponowne sprowadzenie do centrum dystrybucji? Jaki będzie koszt? Czy naprawdę warto go ponieść, czy lepiej obniżyć cenę produktów i umieścić je z powrotem na półce sklepowej?

Uzyskiwanie lepszej widoczności
Wiadomo, że bez automatycznego systemu zapasów, który byłby aktualizowany w czasie rzeczywistym w celu zapewnienia jednolitego widoku w całej organizacji, detalista nie będzie mógł rozpocząć ulepszania swojego procesu zarządzania zwrotami. To jednak dopiero początek – widok w czasie rzeczywistym musi łączyć się z inteligentnymi procesami, które gromadzą informacje o zwracanych produktach i zapewniają pracownikom odpowiednie zasoby umożliwiające prawidłowe zarządzanie oraz realokację produktu w celu maksymalizacji dostępności zapasów, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane