Poradnik: Przedświąteczne zakupy spożywcze w sieci - na co zwrócić uwagę

Autor: dlahandlu.pl 16 grudnia 2015 12:42

Marcin Jędrzejak, ekspert ds. Prawa w Trusted Shops, radzi na co warto zwrócić uwagę zamawiając produkty spożywcze online.

Zamówiłam przez internet karpia. Niestety zamiast całej ryby otrzymałam filet. Czy mogę się domagać, aby sklep jeszcze dzisiaj wymienił mi rybę na taką, jaką zamówiłam? Muszę mieć czas, aby przygotować świąteczne potrawy.

Marcin Jędrzejak: Jeżeli sklep internetowy dostarczył filet zamiast zamówionego całego karpia, wówczas zamówienie nie zostało zrealizowane zgodnie z zawartą umową. W tej sytuacji konsument może skorzystać z prawa do reklamacji i żądać np. wymiany zamówionego produktu. W przypadku zakupu produktów ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności do spożycia, reklamacja powinna zostać złożona jak najszybciej. Koniecznie przed upływem terminu przydatności do spożycia. Reklamacje należy złożyć (najlepiej pisemnie) na adres wskazany w regulaminie sklepu. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca ma 14 dni na jej rozpatrzenie. Jednak w opisanym przypadku, konsument zakupił rybę, aby przygotować świąteczną potrawę. Dostarczenie karpia dopiero po Świętach nie miałoby dla niego znaczenia. W konsekwencji konsument w ramach zgłoszonej reklamacji mógłby zamiast żądania wymiany rzeczy, całkowicie odstąpić od umowy i zażądać zwrotu wpłaconych pieniędzy.

Zamówiłem przez internet praktyczny kosz prezentowy dla siostry. Niestety zamiast kawy rozpuszczalnej, sklep umieścił w koszyku kawę mieloną. Co mogę w tej sytuacji zrobić? Nie chciałbym popsuć dekoracji i samodzielnie wymieniać kawy.

Marcin Jędrzejak: Jeżeli produkty w dostarczonym koszyku prezentowym różnią się od tych, które zostały zamówione na stronie sklepu, wówczas kupujący ma prawo do złożenia reklamacji. W takim przypadku zamówienie nie zostało bowiem zrealizowane zgodnie z zawartą umową. Sprzedawca internetowy jest wówczas zobowiązany do wymiany kawy, na taką jaka została zamówiona.

Zamówiłam przez internet kakao do wypieków. Przed zamówieniem sprawdziłam opis produktu, aby upewnić się, że produkt nie zawiera laktozy. Niestety na opakowaniu jest informacja, że „produkt może zawierać śladowe ilości laktozy”. Na stronie sklepu nie było tej informacji. Co mogę w tej sytuacji zrobić?  

Marcin Jędrzejak: W opisanej sytuacji konsument ma dwie możliwości: może złożyć reklamację i żądać wymiany produktu lub skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Kakao ma stosunkowo długi termin przydatności do spożycia i nie ulega szybkiemu zepsuciu. Produkt nie jest więc objęty wyjątkiem wyłączającym prawo do odstąpienia od umowy. Konsument w ciągu 14 dni ma możliwość zwrotu zakupionego towaru. Inaczej będzie jednak w sytuacji, gdy konsument otworzy opakowanie. Ze względów higienicznych nie będzie mógł wówczas skorzystać z ustawowego prawa do zwrotu.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,20

  • Śr

    2,91

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9343

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane