PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Pracownicy większości sklepów zabraniają klientom skanowania etykiet

Autor: Monday News 3 marca 2017 09:01

Konsumenci, chcąc się upewnić, że wybrany przez nich artykuł był wyprodukowany w Polsce, wciąż nie mogą zeskanować jego etykiety w aż 84 proc. sieci spożywczo-przemysłowych. Takie wyniki pochodzą z najnowszego badania przeprowadzonego przez agentów TakeTask, na zlecenie Grupy AdRetail i instytutu badawczego ABR SESTA. Według ekspertów, z powodu ww. ograniczenia rynkowi gracze ryzykują swoim wizerunkiem.

Badanie zostało zrealizowane w połowie lutego tego roku w 38 sklepach na terenie Warszawy i najbliższych okolic. Łącznie wzięło w nim udział 19 sieci, w tym 3 dyskonty, 8 supermarketów, 4 hipermarkety i 4 convenience. Sprawdzono je metodą mystery shopping, czyli tzw. tajemniczy klient. Pracownicy sklepów byli pytani o to, czy w ich placówce można skanować etykiety produktów, aby upewnić się, że dany towar na pewno pochodzi z Polski. Zaskoczona obsługa prawie za każdym razem wykazywała dużą obojętność lub po prostu niechęć do klienta.

– W przeważającej większości sklepów, bez względu na ich przynależność do określonego kanału, personel zabraniał sprawdzania pochodzenia towaru. Sądzę, że pracownicy, z lęku przed odpowiedzialnością i ewentualną reakcją przełożonych, na wszelki wypadek nie udzielali zgody na skanowanie etykiet. Być może, gdyby klient o nic nie pytał, tylko zaczął kontrolować produkty, część obsługi mogłaby tego nie zauważyć albo nie zareagować na takie zachowanie – mówi Anna Ruman z instytutu badawczego ABR SESTA.

Według Michała Rosiaka z Grupy AdRetail, wyniki badania świadczą m.in. o ignorancji sklepów odnośnie praw konsumentów. Ponadto, badane sieci nie rozpoznają właściwie rynkowych trendów i nie znają funkcji oferowanych przez aplikacje mobilne, które służą do innych celów, niż prezentowanie promocji. Widoczny jest też brak przygotowania do ww. zachowań samych klientów. Sieci handlowe są ostrożne, ponieważ boją się rozprzestrzeniania niekorzystnych informacji na ich temat, np. w social mediach. Dla przykładu, produkt, który miałby uszkodzoną etykietę lub nie zawierałby wymaganych danych mógłby źle wpłynąć na ich wizerunek.

– Negatywne reakcje pracowników sklepów zapewne wynikały też z braku ich zrozumienia, dlaczego klient miałby identyfikować akurat pochodzenie produktu. Sprawdzanie składników żywności, z uwagi na względy zdrowotne, byłoby łatwiej akceptowalne jako uzasadnienie takiego zachowania. Natomiast sieci powinny zezwalać konsumentom na weryfikowanie tych danych, których oni oczekują. Informacja dotycząca kraju produkcji nie jest przecież ograniczona prawnie. Uważam, że stosując takie zakazy, placówki handlowe mogą łatwo stracić na swoim wizerunku – ostrzega Anna Ruman.

Tylko 8% badanych ww. sklepów pozwoliło klientom na sprawdzenie pochodzenia towaru poprzez skanowanie, kolejne 8% wydało zgodę tymczasową, czyli jednorazową. Jak podkreśla Michał Rosiak, sieci handlowe powinny zacząć przyzwyczajać się do rosnącej świadomości i nowych oczekiwań klientów. Trend wykorzystywania aplikacji dedykowanych podczas zakupów offline jest coraz silniejszy wśród polskich użytkowników. Zdaniem eksperta z Grupy AdRetail, w perspektywie 5 lat skanowanie produktów może być już standardowym działaniem. Placówki, które nie będą na bieżąco z nowościami technologicznymi, staną się przestarzałe i nieatrakcyjne dla odwiedzających.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,80

  • Śr

    1,30

  • Min

    1,06

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8032

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.