Prawnicy: Wyrok TK nie wpływa na orzecznictwo ws. opłat półkowych

Autor: Jan Markiewicz, Adam Studziński z kancelarii Wardyński i Wspólnicy; lex.pl 3 grudnia 2014 10:22

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie opłat półkowych nie wpłynął na orzecznictwo. Sądy powszechne nadal uznają, że wszelkie opłaty pobierane przez sieci handlowe są niezgodne z prawem – piszą Jan Markiewicz i Adam Studziński z kancelarii Wardyński i Wspólnicy na łamach portalu lex.pl

- Wykładnia i praktyka stosowania art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. przez Sąd Najwyższy i sądy powszechne stoi naszym zdaniem w sprzeczności z twierdzeniami i zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego - piszą prawnicy w portalu lex.pl

Chociaż często liberalne w obszarze deklaracji, orzecznictwo w przeważającej większości stoi na stanowisku, że art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. zakazuje odpłatnego świadczenia przez sieci handlowe na rzecz ich dostawców jakichkolwiek usług marketingowych, w tym zwłaszcza takich jak reklama pochodzących od dostawcy towarów w gazetkach reklamowych wydawanych przez sieć. Zakaz ten, nigdy niesformułowany wprost, wyraża się w tym, że pobranie wynagrodzenia za takie usługi zawsze uznaje się za czyn nieuczciwej konkurencji, niezależnie od treści umów, sposobu rozliczeń i przebiegu współpracy stron (wyjątki w tym zakresie mają charakter incydentalny).

Przede wszystkim uznaje się, że zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. fakt pobrania przez sieć handlową jakiejkolwiek opłaty od dostawcy - niezależnie od jej charakteru - oznacza per se, że doszło do utrudnienia dostawcy dostępu do rynku i naruszenia dobrych obyczajów handlowych, bez konieczności ustalenia, czy takie działania sieci handlowej wobec dostawcy rzeczywiście utrudniały mu dostęp do rynku zbytu lub były nieuczciwe.

Przyjmuje się przy tym, że nawet rzeczywiście wykonana usługa, w tym polegająca na reklamie towarów pochodzących od danego dostawcy (np. w gazetce reklamowej wydawanej przez sieć), nie może nigdy stanowić ekwiwalentu uzyskanego za jej wykonanie wynagrodzenia, o ile sieć handlowa jest w okresie wykonywania usługi właścicielem określonej partii reklamowanego towaru, bowiem żadne działania reklamowe dotyczące towarów zakupionych przez sieć od dostawcy, w tym odnoszące się do nazwy firmy dostawcy, obejmujące prezentację towaru z jego asortymentu lub używanych przez niego znaków towarowych, nie mogą być i nie są korzystne dla dostawcy.

Więcej na lex.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    0,82

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9685

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 772811

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane