PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

PRCH: Stabilna sytuacja na rynku handlowym, rosną obroty centrów handlowych

Autor: pr, dlahandlu.pl 3 października 2016 09:52

Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że w pierwszym półroczu 2016 roku obroty centrów handlowych wzrosły w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku o 2,1 pkt. proc., a obrót wynosił średnio 58 mld złotych netto. Pierwsza połowa 2016 r. upłynęła także wyjątkowo spokojnie pod względem aktywności deweloperów, na rynek trafiły tylko 3 nowe obiekty handlowe.

W raporcie PRCH Retail Research Forum przygotowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych i ekspertów m.in. z firmy Savills Polska, BNP Paribas RE, Knight Frank oraz GfK Polonia podsumowano także odwiedzalność w centrach handlowych. Z danych zebranych przez analityków wynika, że średni wskaźnik odwiedzalności utrzymuje trend wzrostowy i liczba klientów w badanych centrach wzrosła w pierwszej połowie roku o 3,4 pkt. proc.

 Wyższa odwiedzalność, mogła także wpłynąć pozytywnie na średni poziom obrotów sprzedaży najemców działających w centrach handlowych. W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z każdego wynajętego mkw. wyniósł 838 zł netto, co przy ponad 11 mln mkw. powierzchni handlowej daje kwotę 9,3 mld zł.

- Analizując wyniki obrotów sprzedaży w centrach handlowych odnosi się wrażenie, że stopniowo zmieniają się nawyki i potrzeby konsumentów. Największe wzrosty obrotów od początku roku odnotowały sklepy i punkty oferujące usługi, wysoko w badaniu są również restauracje i strefy „food court”. Oznacza to, że klienci w większym stopniu korzystają z placówek zlokalizowanych w centrach handlowych, takich jak oddziały banków, operatorów telefonii czy biur podróży oraz z oferty gastronomicznej. Trend ten pokazuje, że centra handlowe dla bardzo dużej grupy Polaków nie są już tylko miejscem robienia zakupów, ale także spędzania wolnego czasu. Tym bardziej niepokojące są próby wprowadzenia ograniczeń w funkcjonowaniu tych obiektów, które będą dotkliwe, nie tylko dla firm i osób prowadzących w nich swoją działalność, ale także dla konsumentów” – powiedział Radosław Knap, Dyrektor Generalny, Polska Rada Centrów Handlowych.

Pierwsza połowa roku na rynku obiektów handlowych upłynęła wyjątkowo spokojnie pod względem aktywności deweloperów.  Na rynek trafiły zaledwie 3 nowe centra handlowe, a rozbudowanych zostało kolejnych 5 obiektów. Nowe obiekty na handlowej mapie Polski to Galeria Glogovia w Głogowie o powierzchni 25 tys. m.kw, Galeria Awangarda w Bartoszycach o powierzchni 7 tys. m kw. oraz Karuzela Września oferująca 12 tys. m kw. handlu. Rozbudowy dotyczyły natomiast centrów handlowych: Atrium Promenada w Warszawie o 3450 m kw. , Auchan Gdańsk o 3 tys. m kw., Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze o 15 tys. m kw. i Moreny w Gdańsku o 8 tys. m kw. oraz jednego parku handlowego Galeria Leszno o 6,5 tys. m kw.

Eksperci zauważają, że pomimo tak niewielkiej liczby nowych otwarć w pierwszej połowie roku, w drugiej połowie należy spodziewać się blisko 300 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej, która obecnie realizowana jest w 22 nowych i rozbudowywanych obiektach. Kolejne otwarcia blisko 420 tys. m kw. w 15 obiektach, które są obecnie w budowie, planowane jest na przyszły rok i początek 2018 roku. Największe nowe centra handlowe w budowie to Posnania w Poznaniu (100 tys. m kw.), Galeria Północna w Warszawie (64,5 tys. m kw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m kw.).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,89

  • Śr

    2,50

  • Min

    1,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7156

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.