Prezes Inquiry: Zakaz handlu w niedziele zmieni nawyki zakupowe konsumentów

Autor: dlahandlu.pl 24 stycznia 2018 15:12

Prezes Inquiry: Zakaz handlu w niedziele zmieni nawyki zakupowe konsumentów fot. Shutterstock

W ostatnich latach obserwowany jest trend, który polega na tym, że Polacy robią coraz mniejsze zakupy coraz częściej. Zakaz handlu w niedziele może przyczynić się do odwrócenia tego trendu i konsumenci znów zaczną robić zakupy na zapas. Największe korzyści przyniosłoby to handlowi wielkopowierzchniowemu, czyli super- i hipermarketom – uważa Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

- W ostatnich latach obserwowaliśmy coraz silniejszy trend, który polega na tym, że robimy  coraz mniejsze zakupy coraz częściej. W naszych badaniach widzimy, że konsumenci potrafią robić zakupy już dwa razy dziennie, by mieć świeże produkty na śniadanie i na kolację – mówi Agnieszka Górnicka, w rozmowie z dlahandlu.pl.

- Moim zdaniem zakaz handlu w niedziele spowoduje przeniesienie części handlu do sklepów wielkopowierzchniowych – a to dlatego, że ludzie będą musieli robić zakupy na zapas. Takie zakupy najłatwiej jest zrobić w dużych sklepach. Według mnie efekt może być  odwrotny od zamierzonego –zyskają duże sieci, a nie małe, niezależne sklepy - dodaje.

Przyznaje, że przyzwyczajenia nie zmienią się od razu, będzie to proces, ale bardzo możliwe, że odwróci się wspomniany trend, idący w kierunku rozdrabniania zakupów. - Takie zmiany nie dokonują się z dnia na dzień, ale po roku będzie widać co się stało i w różnych grupach konsumentów pewnie będzie to wyglądało odmiennie – ocenia prezes Inquiry.

Przyznaje, że na przepisach ograniczających handel w niedziele zyska branża e-commerce. - W przypadku takich branż, jak odzież, elektronika, dobra trwałe, rozwój handlu internetowego na pewno przyspieszy. W segmencie żywności raczej tak nie będzie, bo handel internetowy w tym zakresie nie rozwija się aż tak dynamicznie ze względu na liczne bariery – ocenia ekspertka.

Jej zdaniem, zachowania konsumentów wciąż się zmieniają, a sieci starają się nadążyć za tymi zmianami. Co roku obserwujemy nowe zjawiska na rynku, przy czym trzeba odróżnić makrotrendy (np. związane ze zdrowym odżywianiem) od trendów niszowych czy wręcz chwilowych mód.

- Na pewno widoczne jest wyraźne zainteresowanie Superfoods, które zaczyna już wykraczać poza trend niszowy. Inne zjawisko jest związane z czystą etykietą, tzw. clean label. Konsumenci chcą spożywać produkty, które zawierają składniki odżywcze, ale nie są wzbogacane niepotrzebnymi dodatkami. Kolejny trend to lokalność, czyli poszukiwanie produktów wytworzonych na lokalnym rynku, najlepiej przez kogoś, kogo znamy – wymienia Agnieszka Górnicka.

- Od strony technologii, na pewno rośnie znaczenie aplikacji mobilnych oraz  kanałów społecznościowych, zarówno w marketingu, jak i dla samych konsumentów. Sieci tworzą swoje laboratoria oraz centra innowacji, w których testują nowe rozwiązania, łączące świat online, offline, social media i aplikacje mobilne - dodaje.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,31

  • Min

    0,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8714

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 684371

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane