Prezes sieci Rossmann: Praca w handlu będzie w przyszłości nobilitująca

Autor: gazeta.pl 4 lipca 2013 10:23

- W polskich sklepach brakuje profesjonalizmu sprzedawcy - twierdzi Marek Maruszak, prezes sieci Rossmann w rozmowie z Gazetą Wyborczą. - Brakuje też chęci zaangażowania się. To są usługi. Pracujemy dla klienta. Niestety w Polsce nadal jest takie przeświadczenie, że praca w usługach, w sklepie, jest pracą gorszej kategorii. Tego nie ma w krajach zachodniej Europy. Pomału się do tego przyzwyczajamy. Praca w handlu w przyszłości będzie nobilitująca - twierdzi Maruszak.

W handlu pracuje 2 mln osób. Klasyczny polski sprzedawca będzie kobietą (89 proc. pracowników). Raczej zamężną, ze średnim wykształceniem (62 proc., zasadnicze ma 28 proc.). Do 40 lat, czyli większość jest młoda. Poza pracą zajmuje się domem, rodziną, ogląda telewizję, słucha radia, spotyka się ze znajomymi. Nie chodzi do teatru, restauracji na imprezy sportowe. 94 proc. z nich twierdzi, że jest bardzo zadowolone albo raczej zadowolone ze swojej pracy, bo lubią kontakt z ludźmi, mają stały dochód i ciężko znaleźć inną pracę. Ale tylko 8 proc. mówi o satysfakcji zawodowej. Przebadała to firma Data Solutions przy pomocy TNS Polska.

Przeciętna pensja sprzedawcy to pensja minimalna - albo niewiele ponad, czyli 1,6 tys. zł brutto. To niecałe 1,2 tys. na rękę. Największa sieć sklepów w kraju, czyli Biedronka, chwali się, że u niej płaca minimalna to 2 tys. zł brutto (trochę ponad 1,4 tys. zł). 75 proc. badanych sprzedawców ocenia swoją sytuację materialną jako średnią.

Prezes sieci Rossmann uważa, że w tańszych sklepach odzieżowych liczy się przede wszystkim, żeby cena była dobrze wyeksponowana, produkt był w miarę dobrej jakości, a na półkach był porządek. Oczywiście załoga musi być też na tyle sprawna, aby obsłużyć dużą liczbę klientów. Natomiast w sklepie z wyższej półki liczy się przede wszystkim doradztwo i kultura. Sprzedawca musi umieć wyważyć swoje podejście, aby klient miał pewną swobodę. Nie można go zagłaskać na śmierć, a jednocześnie trzeba z nim umiejętnie porozmawiać. W kraju jednak obsługa w drogich sklepach często zachowuje się jak ta z tanich sieci. I to jest irytujące. Idealny sprzedawca nie może się wstydzić, że pracuje w sklepie. Musi być dobrze wychowany. Z domu. Mówić dzień dobry, do widzenia. Idealnie byłoby, gdyby sprzedawca potrafił jeszcze porozmawiać na jakiś temat ze stałym klientem, którego widzi codziennie. Pożartować - przekonuje Marek Maruszak w rozmowie z gazeta.pl.

Polscy sprzedawcy mówią za rzadko dzień dobry. Tymczasem jak wynika z badań klient, który usłyszy ten zwrot, dłużej pozostanie w sklepie i wyda więcej. Do tego ten typ zwrotu ogranicza kradzieże.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 87654 2016-02-12 21:27:01

    no tak to prawda ale wiem ze tez osoby ktore pracuja w handlu pisza na ten temat w watkach na gowork

  • Kris 2013-07-12 11:04:10

    Za najniższą krajową trudno chyba oczekiwać od pracowników totalnego zaangażowania, nieprawdaż?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,65

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.