Prezes ZM Silesia: Branża mięsna przestaje demonizować sieci handlowe

www.portalspozywczy.pl 31 października 2012 13:32

Rola kanału nowoczesnego w dystrybucji mięsa i wędlin była na polskim rynku nieco demonizowana. Sieci handlowe często przedstawiano, jako pazerne zagraniczne podmioty, którym zależy wyłącznie na wyrwaniu ostatniego grosza polskim przedsiębiorcom. Ostatnio to tendencyjne postrzeganie ulega zmianie - mówi Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia.

Mitologizowanie siły sprzedażowej operatorów handlowych zastępują szczegółowe analizy, przede wszystkim dotyczące realnych możliwości współpracy z kanałem nowoczesnym. - W tej chwili niecałe 50 proc. sprzedaży mięsa jest dokonywane poprzez sieci handlowe. Oczywiście udział rynkowy handlu nowoczesnego cały czas bardzo dynamicznie się rozwija. Ilość nowych marketów wciąż jest duża - zauważa Krzysztof Woźnica. - Co ciekawe, według danych jednego z operatorów, w ciągu ostatnich pięciu lat wzrost udziału sieci handlowych w sprzedaży świeżego mięsa wyniósł zaledwie o 5 proc. - dodaje.

Zwraca uwagę, że Polska ma najwyższy w Unii Europejskiej wskaźnik udziału handlu tradycyjnego. - Wracając jednak do handlu nowoczesnego, ta forma dystrybucji ma swoje wady i zalety. Do atutów należy z pewnością możliwość znaczącego zwiększania skali produkcji przy współpracy z partnerem sieciowym. To z kolei przekłada się na ograniczenie kosztów produkcji i próbę poprawy rentowności. Przewagą handlu nowoczesnego są też mniejsze koszty logistyczne. Natomiast do wad zaliczyć należy długi czas reakcji na ruchy cenowe. W kanale tradycyjnym umowy konstruowane są inaczej, więc korekcja cen następuje szybciej - mówi prezes ZM Silesia.

W branży mięsnej funkcjonują firmy, które postawiły wyłącznie na kanał tradycyjny, oraz takie, które dystrybucję oparły jedynie o kanał nowoczesny. - Największa część zakładów mięsnych stosuje mieszany model dystrybucyjny. Niestety, firmom daleko jest jeszcze do idealnego podziału, zakładającego 33 proc. sprzedaży w kanale nowoczesnym, 33 proc. w kanale tradycyjnym i 33 proc. w eksporcie. Niewiele przedsiębiorstw osiągnęło ten podręcznikowy model dywersyfikacji sprzedaży - podkreśla Krzysztof Woźnica. - Jest jasne, że siła sprzedażowa kanału nowoczesnego jest potężna i nie można jej lekceważyć. Jednocześnie, nie należy deprecjonować rynkowego udziału handlu tradycyjnego. Mniejsze podmioty odrobiły swoją lekcję i starają się unowocześniać swoją działalność, ewoluować - akcentuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,65

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.