Przeczytaj cały wywiad z prezesem Makro Cash&Carry, Sylweriuszem Farugą

Autor: www.dlahandlu.pl 21 lutego 2012 09:39

Przeczytaj cały wywiad z prezesem Makro Cash&Carry, Sylweriuszem Farugą

Sylweriusz Faruga, prezes Makro Cash&Carry w rozmowie z serwisami www.dlahandlu.pl i www.portalspozywczy.pl mówi o planach Grupy inwestycjach, rozwoju sieci sklepów Odido oraz wspieraniu handlu tradycyjnego.

Ilu nowych Makro Punktów możemy się spodziewać w najbliższym czasie?
Pod koniec 2011 roku otworzyliśmy pięć nowych placówek w Nowym Targu, Gorzowie Wielkopolskim, Tarnobrzegu, Pile i Jeleniej Górze, obecnie mamy ich 10. Makro Punkty, w porównaniu z wielkimi obiektami, to relatywnie niskonakładowe inwestycje. Przygotowywaliśmy się do nich bardzo starannie od strony logistycznej i kosztowej. Nabraliśmy już doświadczenia, wiemy jak i czym się kierować przy wyborze lokalizacji. W I kw. 2012 roku podsumujemy działalność naszych mniejszych hal cash&carry i zdecydujemy się na kolejne kroki.

Makro Punkty miały być kiedyś, placówkami dedykowanymi miejscowościom turystycznym i wypoczynkowym, czy ta koncepcja jest utrzymana?
To ciekawy kierunek, jest tam bardzo dobrze rozwinięty sektor HoReCa, przykładem jest Makro Punkt w Nowym Targu . Jednak ostatecznie o naszej obecności w danej lokalizacji decydują indywidualne analizy, opracowywane z dyrekcją poszczególnych regionów. Mierzymy siły na zamiary.

Czy powstaną kolejne duże hale Makro? Od kilku lat był przestój w tego typu inwestycjach...
Otwarcie drugiej hali Makro Cash&Carry w Krakowie to nie przypadek, ten rynek rozwija się bardzo dynamicznie, zwłaszcza od strony HoReCa. Jest jeszcze kilka dużych miast, gdzie jest potencjał do przyjęcia hal Makro. W Warszawie mamy trzy hale, w Łodzi dwie. Nowy obiekt w Krakowie jest dla nas naturalnym krokiem (eksperymentem) i chcemy sprawdzić jak zadziała.

Konkurencja stawia na mniejsze formaty C&C.
To zrozumiałe. Nie wszędzie są potrzebne wielkie hale o powierzchni 10 tys. mkw. Dlatego ruszyliśmy z Makro Punktami. Mamy w portfolio hale o różnej wielkości, co pozwala nam lepiej dostosowywać się do danego rynku. Poprawiamy i uprzyjemniamy handlowanie nam i klientom w zależności od ich potrzeb: sektor HoReCa czy non-food, pełnią różne role w większych i mniejszych miejscowościach. Ponadto Makro Punkty mają rysy lokalne. To pokazuje, że nawet w ramach 2 tys. mkw. można efektywnie manewrować przestrzenią.

Czy Makro, uruchomi w Polsce pośredni format między dużą halą a Makro Punktem?
Na świecie zarządzamy kilkoma różnymi formatami hal. Nie wykluczam, że w przyszłości będziemy chcieli także w Polsce wprowadzić kolejny format, tak aby lepiej zaspokajać potrzeby naszych klientów.

Makro ma trzy główne grypy klientów: HoReCa, traders oraz tzw. różnych przedsiębiorców. Który z tych kierunków jest najbardziej obiecujący?
To zależy od rynku. We Francji ponad 90 proc. klientów to klienci HoReCa. Uczymy ten sektor jak może rozwijać się szybciej, organizujemy liczne szkolenia. Jesteśmy w tej dziedzinie pionierami. W Belgii bardzo duży jest udział różnych przedsiębiorców. W Polsce chcemy być m.in. partnerem w zakresie rozwiązań biurowych. Skupimy się na kilku kluczowych obszarach. Mamy niekopiowalną na tym etapie strategię, dajemy więcej. Budujemy więzi. Ponadto konsekwentnie pracujemy nad wzmacnianiem konkurencyjności klientów Trawers: ODIDO i autorski program TS&P.

Jak będzie wyglądał rok 2012 pod względem sprzedaży?
Tego nie wiem. Sytuacja na europejskich rynkach jest bardzo dynamiczna, możemy jedynie spekulować, co się może wydarzyć. Z rozmów z dostawcami wiem, że mają problemy ze sprzedażą, dlatego spodziewam się, że nadchodzący rok może być nieco trudniejszy np. w kwestii pozyskiwania towaru. Niemniej staramy się dobrze przygotować na każdą ewentualność, nie panikować. Nie mamy ku temu powodów.

Czy Makro myśli o akwizycjach na polskim rynku?
Po kilku miesiącach na stanowisku prezesa jest stanowczo za wcześnie, by mówić o takich przedsięwzięciach. W skali globalnej firma zawarła kilka takich transakcji, więc na pewno będziemy się przyglądać rynkowi pod tym kątem.

Czy dojdzie do konsolidacji na rynku dystrybucji, w wyniku której w perspektywie kilku lat na rynku zostanie trzech-czterech najsilniejszych graczy?
Zdziwiłbym się bardzo, gdyby ten scenariusz się nie ziścił. Czas pokaże, kiedy to nastąpi.

Dwie firmy hurtowe GK Specjał i Bać-Pol zapowiadają, że w ciągu 2-3 lat chcą być drugą co do wielkości firmą dystrybucyjną po Eurocash? Czy może to im się udać? Jak Makro chce walczyć z konkurencją operującą w trochę innym koncepcie?
Cieszy mnie sportowa rywalizacja i chęć zajmowania wysokich miejsc na podium - ale raczej w życiu prywatnym. Życzę wszystkim „graczom" sukcesów a siebie i swój zespół zachęcam do wytężonej pracy - z naszymi klientami i dla naszych klientów...nie zaś przeciwko komukolwiek...

Makro jest pomysłodawcą i organizatorem akcji „Tu mieszkam, tu kupuję", zachęcającej do robienia zakupów w sklepach osiedlowych. W kontekście własnej sieci, kształtowanie tego trendu jest tym bardziej uzasadnione.

Nie musimy tworzyć trendów, to się po prostu dzieje. Nie każdy lubi hipermarkety czy dyskonty. Bazujemy na tym, co siedzi w polskiej naturze. Ludzie lubią kupować w tradycyjnych sklepach, blisko domu, gdzie znają sprzedawcę, a on zna swoich klientów i ich potrzeby. Taka możliwość im się należy, dlatego z szacunkiem podchodzimy do kupujących preferujących taką formę zakupów. Ponadto w sklepach Odido znajdą półkę z marką własną Makro. Od kilkudziesięciu do kilkuset produktów w zależności od powierzchni sklepu.

Handel tradycyjny może liczyć na wsparcie Makro...
Tak, prowadzimy program partnerstwa i wsparcia dla handlu tradycyjnego, obejmujący szkolenia, doradztwo, projekty przebudowy sklepów. Jesteśmy również w trakcie testowania internetowego narzędzia dla tradycyjnych placówek handlowych, dzięki któremu właściciele sklepów będą mogli wykorzystać zarówno indywidualny kontakt z nami jako dostawcą, a zarazem skorzystać z nowych możliwości, jakie daje Internet.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,73

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9988

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane