Przedświąteczny handel: Jakie zabiegi stosują detaliści, aby więcej sprzedawać?

Autor: pr, dlahandlu.pl 19 grudnia 2016 12:07

Wyjątkowość czasu Świąt Bożego Narodzenia podświadomie przekłada się na wewnętrzne przyzwolenie kupowania lepszych produktów i w większej ilości. Innym czynnikiem jest permanentny pośpiech, co powoduje, że zakupy robimy często na ostatnią chwilę. Skutkuje to zazwyczaj nieprzemyślanymi decyzjami zakupowymi. Sklepy natomiast, kuszą w tym okresie „specjalnymi” promocjami. Jakie zabiegi stosują właściciele sklepów?

Wchodząc do sklepu, kupujący szybko przemieszczają się do pierwszego zaplanowanego produktu i właściwe zakupy zaczynają się dopiero od tego miejsca. - Dowiedziawszy się o tym, detaliści zrozumieli, że warto już na samym wejściu umieścić ciekawe promocje, które zatrzymają kupujących i rozciągną strefę zakupów na cały sklep. Stąd w wielu sklepach znajdziemy produkty z gazetek już przy wejściu – opisuje Adam Beniowski z firmy Pro Business Solutions zajmującej się rozwiązaniami dla handlu.

Każdy produkt ma większą szansę na sprzedaż, jeżeli przejdzie obok niego więcej kupujących. Badacze obserwują, jakimi ścieżkami podążają kupujący w sklepie. Instalują kamery, wyposażają wózki sklepowe w nadajniki i tak powstają mapy poruszania się klientów. Wtedy od razu wiadomo gdzie najlepiej umieścić ekspozycje promocyjne. Równie często, bardzo atrakcyjne produkty umieszcza się w słabszych strefach sklepu, po to, aby podążający za nimi klienci, kupili inne produkty stojące obok.

Sprawdzonym sposobem na sprzedanie określonych produktów jest ustawienie ich na wysokości wzroku konsumenta. – Robiąc zakupy, zwłaszcza świąteczne, mamy niewiele czasu, a w sklepach dodatkowo panuje często tłok. Dlatego właśnie sięgamy po produkty łatwo dostępne, czyli te umieszczone na wysokości wzroku lub  na specjalnych ekspozycjach w głównych alejkach sklepowych – tłumaczy Adam Jankowski  z Pro Business Solutions. Potwierdzają to badania Eye Trackingowe, w których przy pomocy specjalnych okularów z czujnikami, obserwuje się gdzie najczęściej patrzą klienci i na co zwracają uwagę.

Unoszący się w powietrzu aromat korzennych pierniczków czy zapach choinki, budzą skojarzenia ze świętami i sprawiają, że dokładamy do koszyka kolejne, niekoniecznie potrzebne produkty. Dostosowana do świątecznych okoliczności muzyka wprowadza nas w odpowiedni nastrój, a wszechobecni panujący nastrój „magicznych” świąt sprawia, że tracimy głowę. W okresie świątecznym w marketach najbardziej eksponowanym kolorem jest czerwień – kojarząca się z Mikołajem i Świętami. Oczywiście wybór konkretnej muzyki też jest poparty odpowiednimi badaniami i testami.

Bardzo często konsumenci ulegają promocjom i okazjom, które można kupić tylko tu i teraz. Nie znamy przecież wszystkich cen na pamięć, ale wyjątkowa okazja posiadania nowej i wyjątkowej rzeczy i przy okazji zaoszczędzenia konkretnej sumy zawsze jest kusząca. Aby ostatecznie skłonić klienta do zakupu, trzeba mu jeszcze koniecznie powiedzieć, że promocja właśnie zbliża się do końca, bo przecież dobro limitowane jest cenniejsze.

Do sklepu należy przychodzić z listą i rygorystycznie się jej trzymać. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych zakupów. Warto również dokładnie sprawdzać ceny produktów, dzięki czemu ominie nas niemiła niespodzianka przy kasie. Aby bronić się przed atakiem na nasze zmysły, na zakupy przychodźmy zawsze najedzeni. Do sklepów warto również udawać się bez pociech, co pozwoli uniknąć presji. 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,29

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane