Przez zakaz handlu w niedziele pracę może stracić ponad 50 tys. osób

Autor: pr, dlahandlu.pl 9 marca 2016 18:08

Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę bez uwzględnienia analizy kondycji firm nim objętych, zwyczajów zakupowych i potrzeb Polaków oraz powiązań firm handlowych z innymi sektorami gospodarki spowoduje wiele negatywnych konsekwencji społecznych i ekonomicznych - ostrzega Retail & eCommerce Institute.

Instytut przypomina, że we wtorek 8 marca związkowcy z "Solidarności” przedstawili w Sejmie dwa projekty ustaw zakazujących handlu w niedzielę. Pierwszy oceniany jako łagodny zamknąć w niedzielę ma nie tylko centra i sieci handlowe, ale również sklepy internetowe, drugi restrykcyjny, dotyczyć ma również stacji paliw oraz centrów logistycznych i dystrybucyjnych.

Zgodnie z analizami przeprowadzonymi przez Instytut branża centrów handlowych bezpośrednio zatrudnia ok 500 tys. osób. Dane te nie uwzględniają osób pośrednio zatrudnionych i świadczących usługi na rzecz centrów i sieci handlowych, funkcjonujących w nowoczesnych obiektach handlowych (firmy ochroniarskie, kurierskie, dostawców, producentów, doradców, etc.)

Co ciekawe, od 20 do aż 45 proc. oferty centrów handlowych tworzą, w zależności od lokalizacji i wielkości centrum handlowego, polskie firmy lokalne, regionalne (kwiaciarnie, cukiernie, restauracje, sklepy obuwnicze, odzieżowe, z artykułami hobbystycznymi, inne) oraz sieci franczyzowe.

Przeprowadzona analiza frekwencji i odwiedzin centrów handlowych pokazuje, że niedziela, zaraz po piątku i sobocie, jest najczęściej wybieranym przez Polaków dniem na dokonywanie tygodniowych, rodzinnych zakupów.

- Koncentracja zakupów w piątek, sobotę i niedzielę ma ścisły związek z trybem pracy Polaków, którzy pracują najdłużej w Europie. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż klienci chcą i lubią spędzać czas z rodziną na terenie galerii handlowych w weekendy, między innymi dzięki organizowanym przez Zarządców tych obiektów wydarzeniom o charakterze: kulturalnym, edukacyjnym, rozrywkowym czy profilaktyki zdrowia. Średni czas wizyty w centrum, w zależności od wielkości i rozmiaru obiektu handlowego, wynosi ok 2,5h - podkreśla Instytut.

Zwraca również uwagę, że firmy handlowo-usługowe, tzw. lokalni kupcy, to w przeważającej mierze lokalne przedsiębiorstwa zatrudniające głównie członków jednej rodziny.

W opinii Retail & eCommerce Institute proponowane przez polityków zmiany będą miały negatywny wpływ na całą polską gospodarkę.

W ich wyniku pracę może stracić 50 tys. osób, co oznacza redukcję zatrudnienia aż o 10 proc. Dotyczy to tylko osób, które są bezpośrednio zatrudnione na terenie centrów i galerii handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8802

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556354

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.