Przychody 250 największych detalistów świata wyższe o 4,3 proc. rdr.

Autor: wirtualnemedia.pl 15 lutego 2016 12:37


Przychody 250 największych detalistów na świecie wyniosły w ubiegłym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2015 r.) 4,48 biliona dolarów. W porównaniu rok do roku oznacza to wzrost na poziomie 4,3 proc. Liderem w tym sektorze pozostaje amerykański gigant Wal-Mart 485,7 mld USD, a największym sprzedawcą e-commerce jest niezmiennie Amazon.com - wynika z raportu Deloitte.

Rok wcześniej wzrost wyniósł 4,1 proc. Sytuacja różni się w zależności od regionu: w Ameryce Północnej oraz w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu odnotowano znaczący wzrost przychodów, podczas gdy w regionie Azji i Pacyfiku, w Europie i w Ameryce Łacińskiej nastąpiło wyhamowanie tempa wzrostu. Dla przykładu w Europie wzrost wyniósł jedynie 2,1 proc. W ubiegłym roku znaczący wpływ na wyniki finansowe firm z sektora handlu detalicznego miały spadek inflacji oraz spadki cen ropy, wzmocnienie dolara, jak również tąpnięcie chińskiej gospodarki.

Średni wzrost przychodów w latach 2009–2014 wyniósł 4,9 proc. Aby znaleźć się na liście Top 250, spółka musiała w roku obrotowym 2014/2015 osiągnąć przychody na poziomie co najmniej 3,653 mld dolarów (tyle wyniósł wynik firmy znajdującej się na ostatnim miejscu zestawienia). Średni przychód w rankingu wyniósł 17,91 mld dolarów. Natomiast średnia marża zysku netto w branży była równa 2,8 proc. (rok wcześniej było to 3,4 proc.), co potwierdza tezę, że sektor handlowy wciąż znajduje się w trudnej sytuacji.

Amerykańska sieć Wal-Mart nadal pozostaje największym światowym detalistą i generuje roczne przychody ponad czterokrotnie wyższe niż jej najpoważniejszy konkurent. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazło się Costco, a na trzecią pozycję z szóstej awansował koncern The Kroger Co. (jak wskazuje raport przede wszystkim dzięki aktywności firmy na rynku M&A). Cztery pierwsze sieci handlowe osiągnęły przychody przewyższające 100 mld dolarów. Na czwartym miejscu znalazł się koncern Schwarz (Lidl I Kaufland) - 102,7 mld USD. Na piątym miejscu uplasowało się Tesco 99,7 mld USD, na 6. Carrefour - 98,5 mld USD, na 7. Aldi - 86,5 mld USD, a na 8. Metro Group - 85,6 mld USD. 

W ubiegłym roku obrotowym grupa 10 największych sprzedawców detalicznych na świecie rosła wolniej niż całe Top 250 i zanotowała wzrost przychodów na poziomie 3,2 proc. Rok wcześniej było to 2 proc.

Prawie 1/4 przychodów sieci detalicznych, które znalazły się w Top 250, pochodziła z działalności prowadzonej w innych krajach niż rodzime. Aż 2/3 spółek handlowych prowadzi działalność poza krajem swego pochodzenia. Średnia liczba państw, w których operują sieci, wyniosła 10,4.

Podobnie jak w poprzednim roku sektor FMCG stanowi ponad 50 proc. wszystkich detalistów w zestawieniu. Jednak największy wzrost przychodów zanotowały w tym roku branże modowa oraz artykułów sportowych i rekreacyjnych, odpowiednio o 6,7 proc. i 6,5 proc. Dla porównania, w przypadku FMCG było to 4,1 proc. Wciąż najbardziej rentownym z działów handlowych jest moda i akcesoria. Średnia marża zysku netto tego sektora wyniosła 8,1 proc., czyli prawie trzy razy więcej niż w całym Top 250.

Liderem w tym zestawieniu e-commerce, kolejny rok z rzędu, jest amerykańska grupa Amazon.com ze sprzedażą z e-commerce na poziomie 70 mld dolarów. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Apple oraz JD.com. W ubiegłym roku obrotowym 33 firmy z Top 250 (czyli o 7 mniej niż wcześniej) nie prowadziły działalności e-commerce. Były to głównie supermarkety oraz dyskonty spożywcze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane