Raport: 50 proc. Polaków chętniej wybiera polską żywność niż zagraniczną

Autor: dlahandlu.pl 25 kwietnia 2016 13:21

Raport: 50 proc. Polaków chętniej wybiera polską żywność niż zagraniczną fot. aplikacja Pola

Kraj pochodzenia ma istotny wpływ na to, co ląduje w naszym koszyku. Sześciu na dziesięciu Polaków twierdzi, że wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on właśnie z Polski. Najchętniej wybieramy polską żywność, usługi finansowe oraz meble - wynika z raportu Open Research.

– Producenci coraz chętniej podkreślają polskie pochodzenie produktów. Postanowiliśmy sprawdzić, czy podczas zakupów Polacy rzeczywiście są patriotami – mówi Mariusz Pyc, Client Service Director w Open Research. Okazuje się, że patriotyzm konsumencki jest w nas wyjątkowo silnie zakorzeniony. Aż sześciu na dziesięciu Polaków twierdzi, że wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on właśnie z Polski. Większość z nas podczas zakupów chce wspierać rodzime marki, wydając pieniądze na właśnie ich wyroby.

Tak jest m.in. z polskimi artykułami spożywczymi. Gdy jest to podkreślone na opakowaniu, sięga po nie chętniej dokładnie połowa Polaków. Dlatego producent wody mineralnej koncern Danone, promujr markę „Żywiec Zdrój”, a niegdyś obco brzmiąca „Bonaqua” (koncern Coca-Cola) stała się „Kroplą Beskidu”.

Oprócz artykułów spożywczych, konsumenci najbardziej zachęceni polskim pochodzeniem czują się jeszcze w przypadku mebli (41 proc.) oraz produktów bankowych i ubezpieczeniowych (również 41 proc.). W działaniach marketingowych warto więc na każdym kroku tę ich polskość podkreślać.

Pochodzenie produktu ma również znaczenie w przypadku odzieży, obuwia oraz kosmetyków.

Okazuje się jednak, że przypadku niektórych towarów bardziej od polskich cenimy sobie te wyprodukowane za granicą. Polskość przeszkadza na przykład urządzeniom z kategorii RTV i AGD, bo firmy z USA i Azji zazwyczaj kojarzymy z większym zaawansowaniem technologicznym. Zagraniczne leki zaś – z wyższą jakością. Dlatego na przykład Kruger&Matz, producent wysokiej jakości słuchawek, smartfonów i tabletów chce kojarzyć się globalnie, choć marka wywodzi się z Polski.

Dane zebrane przez Open Research pokazują, że badani nie zawsze potrafią poprawnie zidentyfikować polską markę. Co ciekawe, sieć handlowa Biedronka – mimo wyjątkowo polsko brzmiącej nazwy – została uznana za markę zagraniczną aż przez 74 proc. badanych. Jak zauważają eksperci, wpływ na to może mieć szeroki rozgłos wokół sieci.

Klienci, których do zakupu najbardziej zachęca polskość produktów, to kobiety, osoby starsze (głównie w przedziale wiekowym 50-59), ale jednocześnie również lepiej wykształcone (największy odsetek posiada wykształcenie wyższe) i pochodzące z dużych miast.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9324

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane