Raport BIK: Opóźnienia w spłacie faktur i kredytów ma ponad 2,4 tys. e-sklepów

Autor: dlahandlu.pl 4 września 2017 10:23

W zeszłym roku Polacy wydali na zakupy online ponad 6 mld euro. Po skokowym wzroście popularności internetowych zakupów, już prawie 53 proc. osób kupuje w sieci. W tym roku wartość wirtualnego handlu ma szansę przekroczyć próg 4 proc. sprzedaży detalicznej. Branża e-commerce rośnie w siłę, ale dobra koniunktura nie gwarantuje powodzenia każdemu. Z danych BIG InfoMonitor i BIK wynika część e-sklepów ma opóźnienia w spłacie faktur i kredytów. Niektórym zdarza się nie dostarczyć towaru.

W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm e-commerce, które jako podstawową działalność zgłosiły „sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”, z tego aktywnych jest 34,8 tys. Zaległe zobowiązania zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w BIK ma 2 438 firm, czyli 3,2 proc. ogółu będących w rejestrach. Wartość płatności przeterminowanych powyżej 60 dni na kwotę min. 500 złotych, wynosi łącznie ponad 92,3 mln zł. Są one wynikiem w głównej mierze niespłacanych w terminie kredytów (ok. 80 proc.) oraz zaległych płatności za towary i usługi.

Dane te potwierdzają, że mimo korzystnej koniunktury, ryzyko zawarcia umowy z nieuczciwym kontrahentem istnieje zawsze. Dochodzi też ryzyko trafienia na fikcyjną firmę. Dla konsumenta, który płaci z góry, transakcja może zakończyć się nieotrzymaniem towaru. Dlatego koniecznie trzeba sprawdzać opinie internautów o sprzedającym. Dobrze jest też zweryfikować wiarygodność finansową firmy. Najprostszą metodą jest zwrócenie uwagi, czy na witrynie sklepu widnieje certyfikat potwierdzający jej uczciwość.

Eurostat informuje, że w minionym roku nastąpił przełom i liczba klientów sklepów internetowych w ciągu 12 miesięcy skoczyła aż 7 pkt proc., po tym jak wcześniej rosła rocznie o 1─2 pkt proc. Tak znacząca dynamika przyrostu dała naszemu krajowi w tym względzie pozycję lidera państw unijnych, choć odsetek kupujących online jest u nas wciąż niższy niż średnia dla krajów UE. Z danych Eurostatu wynika bowiem, że już ⅔ Europejczyków kupuje przez internet (w 2013 r. było to 61 proc.). W Polsce to jak na razie niewiele ponad połowa internautów, ale to i tak pokaźna grupa – ponad 16 mln konsumentów.

Eksperci zgodnie twierdzą, że nie ma odwrotu od zakupów online. Odsetek osób kupujących w sieci szybko rośnie na całym świecie. Według danych “Retail Research: Online Retailing Britain, Europe, US and Canada 2017” udział rynkowy sprzedaży internetowej w handlu detalicznym w Europie w 2016 r. wyniósł średnio 8 proc., a na ten rok spodziewany jest wzrost do 8,8 proc. W Polsce było to 3,7 proc., na 2017 r. prognozowane jest 4,3 proc. Wynik ten sprawia, że wypadamy lepiej niż Włosi.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,90

  • Śr

    3,39

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9044

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane