Raport: Bliskość sklepu wyprzedziła niskie ceny w rankingu czynników decydujących o miejscu zakupów

Autor: dlahandlu.pl 15 października 2015 09:29

Raport: Bliskość sklepu wyprzedziła niskie ceny w rankingu czynników decydujących o miejscu zakupów fot. OC&C Strategy Consultants

Z badani firmy konsultingowej OC&C Strategy Consultants wynika, że polscy konsumenci uważają, że większość sieci spożywczych posiada dobrą ofertę w stosunkowo dobrej cenie. Wszechobecne niskie ceny i dobra jakość produktów przestają jednak gwarantować sieciom spożywczym, że będą dobrze oceniane przez klientów. Teraz konsumenci chcą również, by ich sklep był blisko nich. Bliskość do domu lub pracy to najważniejszy czynnik wyboru sklepu dla ok. 1/3 respondentów. Niskie ceny są dopiero na drugim miejscu.

- Dopiero odpowiednie wyważenie tych trzech elementów, a więc: wystarczająco dobrej jakości oferty, atrakcyjnej ceny i wygodnej lokalizacji, daje gwarancję sukcesu sieci spożywczej – komentuje partner OC&C, Marek Zdziech. Aby spełnić te oczekiwania bliskości, sieci masowo zwiększają liczbę sklepów. To ma swoje dobre strony, bo pozwala im ograniczyć utracone przychody, wynikające z utraty klientów na rzecz „bliższych” sklepów. Ale rodzi też ryzyko, że klienci będą odwiedzać coraz większą liczbę punktów sprzedaży, których jest coraz więcej, zostawiając w nich coraz mniej pieniędzy. W efekcie mamy do czynienia z drugim bardzo mocnym trendem - z zacieraniem się granic pomiędzy różnymi formatami sklepów. - W zasadzie możemy mówić o początkach nowego rodzaju sklepu, będącego swoistą mieszanką różnych formatów, od delikatesów, poprzez sklep osiedlowy po dyskont – w OC&C nazwaliśmy ten format "dyskonvenience" – dodaje Marek Zdziech. Badania OC&C wykazały, że polscy konsumenci wyżej oceniają sieci, które zręcznie potrafią zacierać granice między rodzajami sklepów – oferują dobrej jakości produkty jak delikatesy, stosują niskie ceny jak dyskonty, i są blisko klienta jak sklepy osiedlowe. Mistrzem w łączeniu cech różnych rodzajów sklepów jest obecnie Lidl. To nowy lider branży spożywczej, który w tym roku pierwszy raz pokonał w rankingu swojego odwiecznego rywala, Biedronkę. Lidl zwyciężył, dzięki pogodzeniu percepcji wysokiej jakości i atrakcyjnych cen z relatywnie dobrze rozbudowaną i zlokalizowaną siecią sklepów - mimo że posiada niższą od Biedronki liczbę sklepów: 540 sklepów Lidla wobec 2.550 sklepów Biedronki. Trzecim istotnym trendem jest nieustannie wzmacniająca się pozycja sieci branży zdrowia i urody, która zajmuje drugie miejsce w Polsce pod względem tempa wzrostu przychodów. Tu niekwestionowanym liderem jest Rossmann, ale pozostałe badane sieci, Drogerie Natura, Hebe i Super-Pharm, wszystkie znajdują się w pierwszej 20-tce tegorocznego rankingu. Kluczem do sukcesu w tej branży jest obsługa, a idąc jeszcze głębiej, szybkość i sprawność zakupów. Jak pokazują badania OC&C, Rossmann, najlepiej oceniana sieć w branży, znacznie sprawniej i szybciej od rywali obsługuje klientów. Sieć ta do perfekcji opanowała zwłaszcza ostatni etap płacenia za zakupy, gdzie oferuje większą liczbę stanowisk i natychmiast rozładowuje kolejki przy kasach, otwierając kolejne stanowiska i wzywając do nich pracownika z sali. Ostatnim, czwartym trendem, który wyłania się z badania OC&C, jest pojawienie się dwóch jeszcze dość małych, ale rosnących grup klientów o odmiennych metodach kupowania. Jedna grupa to młodzi konsumenci do 45 lat, którzy przede wszystkim szukają promocji (stanowią 8% wszystkich respondentów), a druga – to dojrzali konsumenci powyżej 45 lat, którzy lubią porównywać oferty cenowe między sklepami, zanim dokonają ostatecznego zakupu (grupa ta liczy 19% badanych). Grupy te potrafią się znacznie od siebie różnić pod względem ocen i stylu zakupów, dlatego sieci muszą znaleźć odrębne podejście, aby lepiej dopasować się do ich potrzeb.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,67

  • Min

    2,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.