Raport: Marki własne tracą na popularności

Autor: mondaynews.pl 26 lipca 2016 09:15

Raport: Marki własne tracą na popularności fot. Shutterstock

Według badania firmy IRi Worldwide, w Europie Zachodniej w 2015 roku nastąpiło zmniejszenie udziału marek własnych w rynku FMCG w porównaniu z poprzednim rokiem. Stanowią one 38,3% sprzedaży pod względem wartościowym, natomiast ilościowym - 47,4%. Czy ten trend się utrzyma?

W Europie Zachodniej (Włochy, Hiszpania, Francja, Wielka Brytania, Holandia, Niemcy) największy udział marek własnych ma Wielka Brytania (51,8%) w przeciwieństwie do Włoch (17,2%). Francja posiada 34% udziału, natomiast Niemcy 38%. Co ciekawe, poziom marek własnych jest zdecydowanie wyższy w tych krajach niż w Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek jest największy (16,4%). Najwyższe udziały w markach własnych mają kategorie mrożonek (43%) oraz świeże/schłodzone produkty (39%), najniższe - kategorie higieniczne. Największy spadek udziału marki własnej dotyczy właśnie schłodzonych napojów oraz alkoholowych (spadek odpowiednio o 1,3pp oraz 1pp). Jedyną kategorią, która jest na tym samym poziomie, co w 2014 roku, są słodycze (12,1%).

Poza Zjednoczonym Królestwem spadek dotyczy większości krajów zachodnich. Jest on rezultatem wojny cenowej na produkty markowe, jakie toczą ze sobą sieci handlowe. Walka dotyczy głównie produktów porównywalnych, a więc głównie produktów marki narodowej. Dlatego różnica w cenie pomiędzy produktem marki narodowej a własnej zmniejszyła się, przez co większa liczba konsumentów zdecydowała się właśnie na zakup tej pierwszej.
- Nawet w Polsce zauważamy zasadniczą zmianę nawyków kupowania oraz podejścia sieci handlowych. Dyskonty, takie jak Lidl, Aldi i Biedronka, zbliżają swoją ofertę pod względem szerokości asortymentu do formatu supermarketów. Konsumenci to doceniają. Jednak marki własne nie spadają poniżej pewnego poziomu, który myślę, że będzie wynosił około 30%, ocenia Viktor Riemer z firmy badawczej, IRi Worldwide.
Znaczenie ma także zawężenie asortymentu marek własnych. Trend ten jest widoczny również w przypadku marki narodowej. Po kilku latach wzrostu asortymentu, zauważalne jest jego ograniczanie. Producenci FMCG, decydując się na ten krok, mają na względzie większą wydajność marek i samej kategorii. - Sieci handlowe przekonały się, że mniejszy asortyment nie ma negatywnego wpływu na sprzedaż. Większy asortyment wiąże się z wyższymi kosztami logistycznymi, dłuższym czasem ułożenia produktów w sklepie oraz dokonania konkretnego wyboru przez klienta. Ponadto, redukując ofertę można uzyskać od dostawcy lepsze ceny, mówi Marcin Dobek, wiceprezes instytutu badawczego ABR SESTA.
Nie bez wpływu pozostaje poprawa sytuacji konsumentów - we wszystkich wskazanych krajach spadło bezrobocie, a w większości z nich (poza Grecją) odnotowano wzrost PKB. Dzięki temu część konsumentów zaczęła szerzej poszukiwać lokalnych produktów oraz premium, a te w większości są markami narodowymi.

Kluczem do rozwoju marek własnych jest przeprowadzenie analizy pod kątem optymalizacji cen, asortymentu, promocji oraz jeszcze skuteczniejsza egzekucja ustaleń centralnych w sklepach. Producenci marek własnych powinni badać różnicę cenową pomiędzy produktami marki narodowej a marki własnej. W połączeniu z badaniami konsumentów można wskazać, przy jakich różnicach cenowych klienci częściej decydują się na zakup marek narodowych.
Obecnie przeskok (tj. zmiana decyzji klienta) na markę narodową może odbywać się przy różnicy w cenie rzędu kilku czy kilkudziesięciu procent w zależności od tego, na ile dany produkt marki własnej zyskał odbiorców. Czasem zdarza się, że broni się on przed produktami marki narodowej, nawet przy podobnej cenie. I to jest klucz do sukcesu.
- Marki własne muszą się wyróżniać. Jedną z metod są znaki typu fair trade, produkty organiczne i pozycjonowanie lokalne. Konieczna jest większa współpraca pomiędzy dostawcami a sieciami handlowymi, która pomoże podnieść egzekucję w sklepach w zakresie oferty regularnej i promocyjnej, dostępności produktów, minimalizacji braków i strat, dodaje wiceprezes Dobek.
Sieci na Zachodzie Europy inwestują bardziej w promocje marek narodowych. Dlatego producenci marki własnej powinni również zacząć analizować promocje (dobór odpowiednich mechanizmów promocyjnych, kontrolę egzekucji promocyjnej). Istotne jest śledzenie trendów konsumentów i przeglądanie asortymentu pod kątem preferencji klientów. Warto na przykład dostosowywać wielkość opakowania do potrzeb danego formatu sklepów.

Dalszy rozwój marek własnych będzie zależał od samych sieci. Jeśli w poszczególnych kategoriach sieciom uda się stworzyć marki własne, które zdobędą zaufanie klientów, zyskają kolejne udziały w rynku. Istnieją takie segmenty, gdzie marki własne wciąż stanowią niewielki odsetek sprzedaży np. piwa, odżywki dla dzieci czy kosmetyki. W tych kategoriach zastępowanie produktów marki narodowej potrwa zdecydowanie dłużej. Ich atutem są bardzo mocne marki producenckie. Jednak klienci coraz częściej są w stanie porównać składy produktów i dlatego łatwiej jest im podjąć decyzję o zakupie produktu marki własnej.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    22,48

  • Śr

    13,23

  • Min

    9,59

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.