PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Raport Nielsena: Polacy nieufni wobec zakupów żywności online

Autor: dlahandlu.pl 31 stycznia 2018 13:27

Raport Nielsena: Polacy nieufni wobec zakupów żywności online fot. Shutterstock

W Polsce ponad połowa konsumentów (56 proc.) nie rozważa w ogóle zakupów spożywczych online, natomiast pozostałe 43 proc. osób już zrobiły takie zakupy w internecie lub rozważa je w przyszłości – wynika z raportu Nielsena „Shopper Omnichanelowy na rynku FMCG”.

Jak wynika z raportu, klienci w Polsce są ostrożni i muszą się przekonać do zakupów online. Przyczynami nie dokonywania zakupów żywności w internecie są: dodatkowe opłaty (46 proc. wskazań), brak możliwości obejrzenia produktu z bliska (35 proc.), obawy dotyczące jakości produktów (27 proc.), ceny i oferty w sklepie (22 proc.) oraz kwestie dotyczące czasu dostawy (18 proc.).

Wizyta w fizycznie istniejącym sklepie jest dla konsumentów głównym źródłem informacji o produktach. Dotyczy to głównie produktów świeżych (żywności), o czym świadczy wysoki odsetek osób szukających w ten sposób informacji o produktach (45 proc.). Strona internetowa sklepu znajduje się pod tym względem dopiero na piątym, ostatnim miejscu (9 proc. wskazań), po innych źródłach informacji, w tym np. rekomendacji znajomego (23 proc.), czy rekomendacji pracowników (18 proc.). Także przy zakupach kosmetyków i produktów do pielęgnacji konsumenci szukają informacji głownie podczas wizyty w sklepie (35 proc.).

Inaczej wygląda to w przypadku sprzedaży elektroniki, gdzie konsumenci szukają informacji o produkcie głównie na stronie sklepu (44 proc.), następnie na stronie marki (42 proc.) oraz podczas wizyty w sklepie (39 proc.).

Raport Nielsena sugeruje, że informacja o produktach w e-sklepach powinna być łatwo i szybko dostępna. Brak informacji online lub jej niska jakość są powodem braku zaufania.

73 proc. polskich konsumentów czyta etykiety w poszukiwaniu informacji o wartościach odżywczych produktu. Jest to więcej niż średnio w Unii Europejskiej (65 proc.). Z kolei 53 proc. Polaków (podobnie jak w UE) czyta listę składników. Niestety, zaledwie 22 proc. osób czyta etykiety na stronie internetowej sklepu, a 12 proc. sprawdza, co piszą o nim inni.

Jedna z kluczowych barier w dokonywaniu zakupów online jest niedostateczna gwarancja jakości.

Jak wynika z raportu, rynek sprzedaży produktów FMCG przez internet w Polsce stanowi mniej niż 1 proc. całego rynku FMCH, co oznacza, że jesteśmy dopiero na etapie „wejścia”, obok takich krajów jak: Hiszpania i Węgry. Z kolei Szwecja, Singapur i USA są na etapie rozwoju – sprzedaż przez internet stanowi tam 1-5 proc. rynku FMCG. Kraje w fazie konsolidacji (powyżej 5 proc. FMCG) to: Francja i Wielka Brytania (po 6 proc.) oraz Korea Południowa (18 proc.).

Rynek e-commerce (ogółem) jest silnie skorelowany z penetracja smartfonów – im więcej osób w danym kraju posiada te urządzenia, tym bardziej rośnie udział e-commerce w sprzedaży. Co ciekawe, nie dotyczy to jednak sprzedaży FMCG przez internet.

Pod względem penetracji użytkowników internetu Polska znalazła się na 47 miejscu, z wynikiem 72 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,65

  • Śr

    12,22

  • Min

    9,59

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8296

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane