Raport: Polacy na zakupach w sieci - co kupujemy najchętniej

Autor: pr 26 lipca 2016 10:13

Z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że trzy kategorie produktów najchętniej kupowanych w sieci to: odzież, akcesoria i dodatki (72 proc. badanych deklaruje dokonanie zakupu z tej kategorii) oraz książki, płyty i filmy (68 proc.), a także telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM (56 proc.). Odzież i dodatki to również produkty najbardziej popularne wśród osób kupujących w zagranicznych serwisach internetowych. Miejsca w rankingu popularności ulegają jednak przesunięciom, gdy przyglądamy im się przez pryzmat płci, wieku czy wykształcenia e-konsumentów.

─ Dla popularności zakupów odzieżowych w sieci kluczowe są trzy czynniki: cena, wygoda, asortyment ─ mówi dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego. ─ Nie bez znaczenia jest też wygoda dokonywania zakupów ─ każdego dnia, przez całą dobę, nie ruszając się sprzed komputera można przebierać w ofertach marek z całego świata, często niedostępnych w sklepach stacjonarnych w Polsce. Problem z brakiem możliwości przymierzenia i obejrzenia towaru rekompensuje się darmową dostawą i niejednokrotnie możliwością bezpłatnego zwrotu zakupionych produktów. Konsumenci kupujący w sieci mają gwarantowaną możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, niektóre e-sklepy z asortymentem odzieżowym oferują jednak nawet 100 dni na zwrot towarów. Tak więc bez większego ryzyka ubrania można zamówić, przymierzyć na spokojnie w domu, a następnie bez żadnych lub prawie żadnych konsekwencji odesłać, jeśli nie spełnią naszych oczekiwań ─ dodaje Tkaczyk.

Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po takie kategorie produktów jak odzież, akcesoria i dodatki, kosmetyki, biżuteria i obuwie. Częściej deklarują także zakupy zabawek i artykułów dziecięcych. Mężczyźni natomiast chętniej kupują online szeroko rozumiany sprzęt elektroniczny, oprogramowanie, samochody, artykuły dla kolekcjonerów oraz ubezpieczenia.

Respondenci w wieku 25–34 lat chętniej niż inni sięgają w internecie po odzież, książki i filmy czy elektronikę. Częściej niż pozostałe grupy wiekowe kupują też bilety do kina, kosmetyki, artykuły dziecięce. Rezerwowanie podróży online jest z kolei tak samo popularne wśród użytkowników w wieku 25─34 lat jak i wśród osób 50+ (po 54 proc.). Najstarsza grupa respondentów chętnie kupuje w sieci również sprzęt RTV/AGD (63 proc.).

─ Przy zakupach sprzętu AGD/RTV istotny jest efekt odwróconego ROPO czyli zakupu produktów w sieci po wcześniejszym obejrzeniu w sklepie stacjonarnym. W wyborze e-sklepu z elektroniką istotne są również usługi około produktowe, takie jak gwarancja odbioru czy konfiguracja sprzętu – wyjaśnia Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. ─ Postępująca informatyzacja usług biletowych sprzyja wzrostowi zakupów i płatności online. Z kolei wzrost popularności szybkich przelewów będzie sprzyjać zakupom impulsowym i mikropłatnością. Polski rynek e-commerce ma wciąż wiele nisz dla ciekawych modeli zakupowych, które odpowiedzą na potrzeby wymagających e-konsumentów – dodaje Zieliński.

Wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazują na wyraźnie większe zainteresowanie osób z wyższym wykształceniem niemal wszystkimi kategoriami produktów dostępnych w internecie. Znacznie częściej niż inni kupują oni bilety do teatru/kina, sprzęt RTV/AGD oraz produkty farmaceutyczne. Częściej też dokonują rezerwacji podróży i wycieczek.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    4,30

  • Min

    2,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.