Raport PRCH: Stabilny wzrost na rynku centrów handlowych

Autor: PRCH 17 marca 2015 12:37

W 2014 roku do użytku oddano w Polsce 474 700 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w 24 nowych obiektach handlowych oraz w 9 zmodernizowanych lub rozbudowanych centrach, dzięki czemu całkowite krajowe zasoby powierzchni handlowych wyniosły 10,3 mln mkw.

Według najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum, w związku ze stosunkowo niewielką liczbą otwarć nowych obiektów, nieznacznie wzrosło nasycenie powierzchnią handlową w Polsce osiągając poziom 268 m kw./1000 mieszkańców.

- Polski rynek handlowy rozwija się w równym i spokojnym tempie. Deweloperzy i inwestorzy poszukują nowych lokalizacji i formatów obiektów, które mogą zagwarantować sukces na coraz dojrzalszym rynku. Rok 2014 można określić czasem mniejszych miast i obiektów o skrojonej na lokalne potrzeby powierzchni. Obserwujemy też stałą tendencję deweloperów do podejmowania decyzji odnośnie modernizacji i przebudowy obiektów istniejących na rynku o ugruntowanej pozycji wśród klientów - powiedział Radosław Knap, dyrektor w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.

W 2014 roku otwartych zostało 11 nowych centrów handlowych, 12 nowych parków handlowych oraz jedno nowo wybudowane centrum wyprzedażowe. - Dodatkowo na rynek trafiło 6 rozbudowanych obiektów oraz trzy starsze centra, które w wyniku modernizacji i rozbudowy zmieniły swój format handlowy i znalazły swoje miejsce na mapie centrów handlowych kraju: hipermarket Carrefour w Sochaczewie po modernizacji i dobudowaniu parku handlowego zmienił się w Sonata Park; w Miejscu Piastowym koło Krosna, obok hipermarketu budowlanego OBI powstał park handlowy, a w Białymstoku Galeria Podlaska przeobraziła się w centrum wyprzedażowe i działa od grudnia 2014 r. jako Outlet Białystok - wylicza Magdalena Sadal, senior research consultant, valuation&advisory, Cushman&Wakefield.

Ciekawie prezentują się również dane dotyczące nasycenia powierzchnią handlową. Pomimo, że zdecydowana większość istniejącej powierzchni (56%) skoncentrowana jest w największych aglomeracjach, wskaźnik nasycenia nie należy tam do najwyższych wśród wszystkich kategorii miast. Obecnie dla ośmiu największych ośrodków kształtuje się on na poziomie 582 m kw./1000 mieszkańców. - Zakładając, że wszystkie projekty, których otwarcie planowane jest w 2015 r., zostaną zrealizowane bez opóźnień, średni wskaźnik nasycenia w największych ośrodkach miejskich w Polsce wzrośnie w tym roku o kolejne 17 m kw., do poziomu 599 m kw./1000 mieszkańców" powiedział Jan Jakub Zombirt, senior research analyst, research and consultancy, JLL. Największym nasyceniem powierzchni handlowej charakteryzują się miasta o liczbie ludności pomiędzy 100 000 a 200 000 mieszkańców, gdzie wskaźnik ten utrzymuje się na średnim poziomie 824 m kw./1000 mieszkańców.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,69

  • Śr

    1,60

  • Min

    0,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.