Raport: Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe 

Autor: dlahandlu.pl 13 marca 2017 14:47

Do 928 zł na osobę zwiększyła się w tym roku średnia wartość świadczeń pozapłacowych.
Wyniki najnowszego badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017”, przeprowadzonego przez instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2017 roku potwierdzają, że to o prawie 11 proc. więcej niż przed rokiem i o 18 proc. więcej niż dwa lata temu. To także potwierdzenie rosnącej roli świadczeń pozapłacowych w budowaniu zaangażowania i zwiększaniu efektywności pracowników.

Rynek pracy jest dla pracodawców coraz trudniejszy. Problemy z pozyskiwaniem kandydatów, a także obawa przed utratą najlepszych fachowców powodują, że firmy poszukują sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników uatrakcyjniając ofertę zatrudnienia. Wzrost płac jest jednak ograniczony, stąd coraz większe zainteresowanie świadczeniami pozapłacowymi. Pracodawcy inwestują w dodatki pozapłacowe więcej, ale tworząc pakiety motywacyjne starają się je powiązać z celami biznesowymi, wynikami pracy i wpływaniem na zmiany postaw pracowników. Potwierdzają to najnowsze wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” realizowanego corocznie przez Sodexo Benefits and Rewards Services wraz z niezależnym instytutem Kantar Millward Brown, które wskazują najważniejsze trendy w motywacji na 2017 rok.

Aż 928 zł wynosi już kwota przeznaczana na wszystkie świadczenia pozapłacowe przypadająca rocznie na jednego pracownika. Pracodawcy przestają traktować motywację pracowników jako wydatek. Obecnie w wielu firmach to przemyślana, zaplanowana i oparta na konsekwentnych działaniach inwestycja. Dlatego od kilku lat firmy zwiększają budżety na motywowanie pracowników.

Tegoroczne badanie pokazuje istotny zwrot w podejściu pracodawców do świadczeń pozapłacowych. Jeszcze cztery lata temu traktowali je przede wszystkim jako wsparcie pracowników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, jako pomoc socjalną w nagłej potrzebie (64%). Dzisiaj świadczenia pozapłacowe stają się ważnym elementem walki o dobrego pracownika. Aż 61% pracodawców twierdzi, że ich rolą jest motywacja, zaangażowanie i zwiększanie efektywności. Dla porównania – rok temu takiego zdania było tylko 37% badanych.

Średnia liczba świadczeń, jakie pracodawcy oferują zatrudnionym, to już 5,3. Ale firmy, które stosują system kafeteryjny, czyli umożliwiają pracownikom w ramach określonego limitu wybór benefitów zgodnych z ich potrzebami lub zainteresowaniami, oferują średnio nawet 6,3 świadczenia, na co przeznaczają przeciętnie 1040 zł. Zarządzający są przekonani (78%), że dając taką możliwość, wzmacniają motywację, a tym samym optymalnie wykorzystują budżet przeznaczony na ten cel. Dlatego już prawie co piąta firma umożliwia pracownikom swobodny wybór benefitów pozapłacowych.
Do wyboru są przede wszystkim podarunki z różnych okazji (82%) i świadczenia poprawiające samopoczucie pracowników (65%).

Jednak tworząc pakiet motywacyjny, firmy coraz częściej starają się go powiązać z konkretnymi celami. Robi tak już jedna trzecia firm, a ponad połowa z nich ma na to osobny budżet, który średnio wynosi 11 216 zł. Prawie 84% wspomnianych przedsiębiorstw nagradza pracowników za wyniki, a 29% za udział w projektach. Nagradzanie ma również zachęcić pracowników do określonych postaw. 16% pracodawców nagradza więc za brak absencji, 11% za brak spóźnień, a 5% za niepalenie.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,65

  • Min

    2,09

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.