PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Raport: Sklepy convenience zwiększą udział marek własnych do 18 proc

www.portalspozywczy.pl 6 października 2014 12:09

Od roku 2003 do roku 2012 udział marek własnych w wartości rynku handlu detalicznego w Polsce wzrósł z 3,9 proc. do 21,3 proc. Rynek ten jest jeszcze nienasycony i wraz z rozwojem sieci handlowych powinien się rozwijać - wynika z raportu „Skuteczne strategie sprzedaży w przemyśle spożywczym", przygotowanego przez Bank BGŻ, SGGW i Millward Brown. Zdaniem autorów raportu, w kolejnych czterech latach marki własne powinny rosnąć także w sklepach należących do segmentu handlu tradycyjnego.

Dla porównania, w 2012 roku w Wielkiej Brytanii marki własne posiadały 42,2 proc. udziału w rynku handlu detalicznego, a w Niemczech było to 35,6 proc.
Zdaniem analityków Banku BGŻ, sukces marek własnych w Polsce wynika z dwóch przyczyn. Po pierwsze, są to produkty niskomarżowe, a jednym z głównych czynników wyboru polskiego konsumenta jest niska cena. Po drugie, sieci handlowe nałożyły wysokie wymagania jakościowe w stosunku do tych produktów, dlatego reprezentują one atrakcyjny stosunek ceny do jakości i stały się w świadomości konsumenta synonimem rozsądnego wyboru.
Jak wynika z danych Rabobank, udział marek własnych w ilości asortymentu w dyskontach wynosił w 2006 roku 90 proc., a w 2012 roku obniżył się do 85 proc. Na przestrzeni tego okresu udział marek własnych w asortymencie sklepów convenience i supermarketów nie zmienił się i wynosił odpowiednio 5 proc. i 10 proc. W 2012 roku pojawiły się pierwsze marki własne w sklepach handlu tradycyjnego, jednak stanowiły one zaledwie 1 proc. ilości towarów.
Jak prognozują autorzy raportu, w 2018 roku udział marek własnych w asortymencie dyskontów spadnie do 80 proc. W tym czasie sklepy convenience zwiększą ilość towarów sprzedawanych pod private labels do 18 proc., a supermarkety do 25 proc. W sklepach handlu tradycyjnego marki własne powinny stanowić za cztery lata 5 proc. asortymentu.
Analitycy Banku BGŻ podkreślają, że standard oferty private labels jest coraz wyższy i zaspokaja potrzeby konsumentów o różnym statusie ekonomicznym. Co więcej, strategie kreowania marek własnych wpisują się w zwyczaje zakupowe Polaków - w niektórych grupach towarów, szczególnie produktów świeżych, takich jak mięso i wędliny, Polacy są przyzwyczajeni do "polskiej żywności" uważając ją za lepszą jakościowo. Dlatego w takich przypadkach nazwa marki własnej jest polskobrzmiąca. Z drugiej strony, należy pamiętać, że przy wyborze produktu spożywczego kluczowy pozostaje stosunek jakości do ceny.
- Warto także zauważyć, że w obliczu rosnącej konkurencji na rynku handlowym w Polsce i zanikania różnic cenowych pomiędzy różnymi formatami sklepów, atrakcyjny produkt pod marką własną może stać się wyróżnikiem danej sieci handlowej i elementem strategii pozyskiwania klientów - oceniają analitycy Banku BGŻ.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    7,40

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8296

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane