Raport: W budowie 533,3 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej

Autor: dlahandlu.pl 14 lutego 2018 11:13

Polish Retail Research Forum (PRRF) podsumowało dane dotyczące rynku centrów handlowych w Polsce na koniec 2017 roku. Na koniec 2017 roku całkowita powierzchnia najmu nowoczesnych obiektów handlowych (tradycyjne centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu strip mall oraz centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11,54 mln m kw. w 489 projektach.

Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (ponad 1,57 mln m kw.) oraz konurbacja katowicka (około 1,15 mln m kw.). Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (303,7 tys. m kw.).

W drugiej połowie 2017 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej wzrosły o ponad 351 tys. m kw. Podaż ta obejmowała zarówno nowe obiekty (np. Wroclavia we Wrocławiu czy Galeria Północna w Warszawie), rozbudowy istniejących projektów (m.in. Homepark Franowo w Poznaniu i Galaxy w Szczecinie), jak również modernizację i remont obiektu, który na okres robót budowlanych został czasowo wyłączony z zasobów nowoczesnych obiektów handlowych (ETC Swarzędz).

Z końcem 2017 r., z zasobów nowoczesnych powierzchni handlowych wyłączone zostały dwa obiekty zlokalizowane na terenie Bydgoszczy: CH Glinki (ze względu na trwający proces przekształcania go w centrum wyprzedażowe Metropolitan Outlet) oraz Bydgoskie Centrum Finansowe (zmiana funkcji z handlowej na biurową). Efektem tych zmian, był spadek współczynnika pustostanów o 3,5 p.p., do poziomu 1,9%.

Na etapie budowy zidentyfikowano obiekty o łącznej powierzchni około 533,3 tys. m kw. Blisko 83% z nich powinna zostać oddana do użytkowania w 2018 roku. Wśród nich znajdują się obiekty o dużej skali realizowane w największych aglomeracjach, m.in. Forum Gdańsk (62 000 m kw.), Galeria Libero w Katowicach (45 000 m kw.) oraz Gemini Park w Tychach (36 000 m kw.). Największym projektem obecnie budowanym jest Galeria Młociny w Warszawie (75 000 m²), z planowaną datą oddania na 2019 r.
Około 16% powierzchni obecnie budowanej znajduje się w rozbudowach obiektów istniejących, m.in. powiększenie Morskiego Parku Handlowego o 16,5 tys. m kw. czy rozbudowę CH Janki o 21 tys. m kw.

Współczynnik pustostanów dla największych 18 rynków handlowych w Polsce na koniec 2017 r. spadł do 4,0% (wobec 4,1% na koniec pierwszej połowy 2017 roku). Największy wpływ na poziom powierzchni niewynajętej w 2017 r. miało zamykanie w pierwszej połowie roku wielkopowierzchniowych sklepów sieci Praktiker, spośród których nieliczne zostały wynajęte innym operatorom i najemcom. W drugiej połowie 2017 r., swoje wyjście z rynku ogłosiła również firma Jatomi Fitness, zwalniając w grudniu lokale w Złotych Tarasach w Warszawie oraz w Millenium Hall w Rzeszowie. Zamknięcia kolejnych siłowni planowane są na rok 2018. Zarówno sukcesywna absorpcja powierzchni zwalnianej przez sklepy sieci Alma przez innych najemców spożywczych, jak również wyłączenie z zasobów nowoczesnych powierzchni handlowych dwóch obiektów zlokalizowanych na terenie Bydgoszczy, przyczyniły się do niewielkiego spadku tego wskaźnika.

Wśród ośmiu największych aglomeracji najwyższy poziom wskaźnika pustostanów odnotowano w Katowicach (5,8%) oraz w Poznaniu (5,3%). Najwyższy wzrost wskaźnika spośród głównych miast zaobserwowano w Poznaniu i Trójmieście po 80 punktów bazowych. Najniższym poziomem współczynnika charakteryzowały się aglomeracja warszawska oraz wrocławska, w których pustostany wynosiły 2,9%.

Wśród siedmiu rynków handlowych obejmujących miasta o populacji 200 tys.-399 tys. mieszkańców największy udział powierzchni niewynajętej zanotowano w Radomiu (8,5%) i Częstochowie (6,6%), natomiast najniższy współczynnik pustostanów został zarejestrowany w Toruniu (1,7%) i Bydgoszczy (1,9%).
W czterech miastach o populacji 150 – 199 tys. mieszkańców wskaźniki powierzchni niewynajętej przedstawiały się następująco: 1,8% w Kielcach, 2,2% w Rzeszowie, 1,9% w Olsztynie oraz 3,8% w Bielsku – Białej. W ostatnim z wymienionych miast odnotowano najwyższy wzrost wskaźnika pustostanów (o 2,4 p.p.), co było spowodowane zamknięciem supermarketu Piotr i Paweł w Galerii Sfera oraz sklepu Decathlon w Retail Parku Karpacka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8609

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane