Reklama porównawcza Carrefoura trafiła na wokandę

Autor: Magdalena Podbielska, aplikant radcowski, Affre i Wspólnicy Sp.k. 27 stycznia 2017 14:50

Reklama porównawcza Carrefoura trafiła na wokandę fot. shutterstock

Tzw. „koszyki cenowe”, czyli porównywanie cen produktów spożywczych w różnych sklepach jest często wykorzystywanym zabiegiem promocyjnym. Przy okazji jest to również reklama porównawcza. Przedsiębiorcy szukają różnych sposobów na to, by ich koszyk wydawał się bardziej korzystny cenowo w porównaniu do koszyków innych sklepów. Czasem jednak mogą one okazać się niezgodne z prawem.

W 2012 r. Spółka Carrefour Hypermarche SAS rozpoczęła we Francji kampanię promocyjną, w której porównywała ceny 500 towarów znanych marek w swoich sklepach oraz sklepach konkurencyjnych. Oferowała również zwrot dwukrotności różnicy w cenie – jeśli konsument znajdzie gdzieś niższą cenę. Jednymi ze sklepów porównywanych z Carrefour były sklepy Intermarche. Do porównania wybrano sklepy Carrefour, które były hipermarketami oraz sklepy Intermarche, które były supermarketami. Warto zauważyć, iż obie spółki posiadają zarówno hipermarkety jak i supermarkety, zaś Carrefour porównał – nie mówiąc tego wyraźnie – swoje 223 hipermarkety z 1336 supermarketami Intermarche.

Supermarket, hipermarket, megamarket – czy wielkość ma znaczenie?

Intermarche zarzuciła Carrefour prowadzenie nieuczciwej reklamy, niespełniającej warunków reklamy porównawczej. Sprawa przetoczyła się przez dwie instancje sądów francuskich, a obecnie trafiła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który ma odpowiedzieć na pytania prejudycjalne. Główne dotyczy rozstrzygnięcia czy porównywanie cen towarów sprzedawanych przez sieci handlowe jest dozwolone tylko wtedy, gdy towary sprzedawane są w sklepach tego samego rodzaju lub tej samej wielkości. Przekładając to na prostszy język – czy właściciel supermarketu może porównywać się tylko z właścicielem supermarketu, a nie np. sklepem osiedlowym.
Wyrok w tej sprawie zostanie wydany 8 lutego 2017 r. Możemy zapoznać się jednak z opinią Rzecznika Generalnego, który wskazał, że zasadniczo można porównywać ceny stosowane w różnych rodzajach lub wielkościach sklepów. Przyczynia się to do stymulowania konkurencji, zaś reklamy dotyczące różnic cenowych mogą okazać się przydatne dla konsumenta. Jednak takie porównanie cen nie może wprowadzać w błąd i musi mieć charakter obiektywny.

Zdaniem Rzecznika w tej konkretnej sprawie istnieje ryzyko, że reklama ma charakter wprowadzający w błąd, ponieważ reklamodawca i konkurent należą do sieci handlowych, z których każda dysponuje sklepami o identycznym lub podobnym rodzaju oraz identycznej lub podobnej wielkości. Reklamodawca porównuje ceny hipermarketu z supermarketem – jednocześnie wywołując wrażenie wśród konsumentów, że wszystkie sklepy należące do sieci zostały wzięte pod uwagę. Takie asymetryczne porównanie może sztucznie zwiększyć różnicę pomiędzy cenami reklamodawcy i jego konkurenta.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,99

  • Śr

    0,98

  • Min

    0,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8796

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.