Robert Krzak na X FRSiH: Za regulacją handlu nie stoi żadna idea

Autor: dlahandlu.pl 7 listopada 2017 12:05

- Najbardziej niebezpieczna jest częstotliwość zmian przepisów, niepewność, czy coś może się zdarzyć. Wiele resortów, niezależnie od siebie, przygotowuje przepisy, których konsekwencje ponosić ma handel. Nie widać natomiast aktywności rządowej, która zajęłaby się handlem kompleksowo. Musimy się bronić przed projektami ustawodawcy – mówił Wojciech Kruszewski, prezes zarządu Lewiatan Holding SA podczas sesji „Handel wrażliwy na regulacje? Krajowe rozwiązania prawne a perspektywy branży”, która odbyła się w drugim dniu jubileuszowego, X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Z prezesem PSH Lewiatan zgodził się Robert Krzak, wiceprezes zarządu sieci Piotr i Paweł SA oraz przewodniczący Forum Polskiego Handlu. - Rewolucyjny zryw władzy sprawił, że handel ma być najbardziej wyregulowaną gałęzią gospodarki. A ja zastanawiam się – dlaczego? Jaki przyświeca temu cel? I dochodzę do wniosku, że nie stoi za tym żadna idea. Na końcu tej drogi nic nie ma. Jeśli miałbym natomiast wskazać bolączki handlu w Polsce, to wskazałbym na jego strukturę, w której największe udziały mają zagraniczne sieci. Jest to częściowo sprowokowane przez polskie podmioty, które nie umieją ze sobą współpracować. Rodzime przedsiębiorstwa powinny dominować na tak dużym rynku, jak Polska. Ale tak się nigdy nie stanie – skonstatował Robert Krzak.

Marcin Snopkowski dyrektor generalny spółki Lodziarnie Firmowe, przedstawiciel marki Grycan uważa, że ustawodawca nie ułatwia życia przedsiębiorcom. – Z pozytywnych rzeczy na pewno wymieniłbym walkę z szarą strefą. Uczono mnie jednak przez lata, że zasada ciągłości to podstawa w finansach. Jeśli coś postanowiono, to nie powinno się  tego zmieniać. Moglibyśmy inwestować więcej, tymczasem spędzamy czas w sądach i urzędach. To nie daje nam, polskiej, rodzinnej firmie, impulsu do rozwoju. Duże przedsiębiorstwa poradzą sobie w każdych warunkach, dla mniejszych każda zmiana to nowe, systemowe koszty – mówił.

Michał Tracz specjalista w zespole prawa żywnościowego kancelarii DZP dodał, że pewność prawa jest kluczowa dla prowadzenia biznesu. – Określenie celu zmian to podstawa. Czy chodzi o uzyskanie efektu, czy chcemy rzeczywiście zmierzyć się z czymś ważny. Taką kwestią byłoby z pewnością bezpieczeństwo konsumenta. Tymczasem zamiast walczyć z szarą strefą na rynku suplementów diety, ograniczono tym produktom możliwość reklamowania się – mówił panelista. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10487

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 748653

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane