Rok 2015 może przynieść poprawę nastrojów konsumenckich

www.portalspozywczy.pl 5 marca 2015 20:51

W roku 2014 nastąpiła poprawa wskaźników makroekonomicznych, w roku obecnym oczekujemy dalszej poprawy. Jeżeli pewność i poczucie bezpieczeństwa konsumenta będą rosła, jeżeli będzie on czuł, że sytuacja faktycznie się polepsza, to w miarę upływu czasu cykl koniunkturalny będzie działał na korzyść handlu - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Kamil Szlaga, analityk Domu Maklerskiego Trigon.

Rok 2015 może przynieść poprawę nastrojów konsumenckich. W opinii Kamila Szlagi kondycja konsumenta już się poprawiła i tak naprawdę nie jest zła. Na rynku jest jednak coraz więcej sklepów, więc nawet rosnące wydatki rozkładają się na coraz większą liczbę placówek handlowych - przekłada się to na wyniki osiągane przez sieci.

Zdaniem Szlagi istnieje duża szansa na to, że w dwóch ostatnich kwartałach bieżącego roku będą się czuli znacznie lepiej. - Są oczekiwania dalszego przyspieszenia i jeżeli nie uaktywnią się negatywne czynniki zewnętrze, to istnieje duża szansa że konsumpcja dalej będzie się poprawiać. Przełoży się to na codzienne zakupy. Szczyt koniunktury powinien jednak przypadać na lata 2016-2017, kiedy będzie postępować realizacja projektów inwestycyjnych wspomaganych funduszami z UE - zaznacza.

Dodaje również, że środki unijne które zaczną spływać do Polski w połowie roku, będą miały duży wpływ tak na gospodarkę, jak i na położenie samych konsumentów.

Analityk Trigonu podkreśla, że polscy konsumenci nie mają jeszcze wyrobionych gustów oraz nawyków konsumpcyjnych, które wpływałyby na ich lojalność względem sieci handlowych. Jednocześnie sieci mają poważne trudności w poszukiwaniu skutecznych rozwiązań w znaczący sposób wpływających w sposób na zmianę postaw konsumpcyjnych.

- Większość sieci handlowych ciągle ma problemy. Szukają dobrych rozwiązań, przeprowadzają ciągłe zmiany, jednak nie przynosi to zamierzonych rezultatów - zauważa Szlaga.

Poprawa sytuacji gospodarczej oraz spadek cen benzyny przełożą się na wzrost wolumenów wszystkich sieci handlowych, gdyż klienci zaczną kupować więcej. Z tego powodu, jak przewiduje Szlaga, w IV kwartale bieżącego roku widoczna będzie znacząca poprawa w branży handlowej.

- Analogiczny okres w roku 2014 był słaby i tak naprawdę niewiele zmienił w stosunku do wcześniejszych kwartałów. Było to spowodowane utrzymującą się deflacją i większą selektywnością z strony klientów w trakcie robienia zakupów. Z tego też powodu baza dla roku 2015 będzie po prostu niska i spółki będą mogły poprawiać wyniki. W przypadku III kwartału wiele zależy od pogody. Jest to jak wiadomo okres wakacyjny. W ubiegłym roku utrzymywało się długie lato, co stanowiło istotne wsparcie dla konsumpcji - konkluduje Szlaga.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    5,06

  • Min

    3,32

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8027

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.