Rynek detaliczny w pigułce - najwięksi przegrani i wygrani ostatnich lat

Autor: dlahandlu.pl za raportem DM PKO BP 8 grudnia 2016 09:32

Rynek detaliczny w pigułce - najwięksi przegrani i wygrani ostatnich lat fot. shutterstock

Wartość polskiego rynku FMCG w tym roku wyniesie 255 mld zł (+4,3% r/r), a oczekiwany powrót inflacji cen żywności, wzrost wolumenów oraz silny konsument wspierany programami rządowymi zapewnią paliwo dla jego dalszego rozwoju w przyszłych latach. Rynek znajduje się obecnie w fazie konsolidacji, a jego struktura jest wciąż bardziej zbliżona do struktury krajów rozwijających się, z dużym udziałem sklepów tradycyjnych (41%). - Spodziewamy się dalszego umacniania pozycji dyskontów, wzrostu w segmencie marketów i rozwoju sieci convenience kosztem sklepów tradycyjnych. Ryzykiem dla rozwoju branży pozostają widmo podatku handlowego oraz wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę - uważają analitycy DM PKO BP.

Zdaniem analityków DM PKO BP dyskonty są największym beneficjentem zmiany struktury rynku. W Polsce obecnie działa 4 sieci dyskontowe: Biedronka, Lidl, Netto, Aldi. Sprzedaż dyskontów rosła w ciągu ostatnich 5 lat w średniorocznym tempie 16% CAGR, podczas gdy powierzchnia zwiększała się w tempie 11% CAGR, a liczba sklepów rosła w tempie 10% CAGR.

Natomiast segment hipermarketów to największy przegrany ostatnich lat. Problemy hipermarketów zaczęły się wraz ze wzrostem znaczenia sklepów dyskontowych. Sprzedaż w kanele hipermarketów rosła w średniorocznym tempie tylko 2% CAGR, podczas gdy powierzchnia w ciągu ostatnich lat rosła w tempie 7% CAGR, a liczba sklepów w tempie 9% CAGR.

Według analityków DM PKO BP supermarkety zyskują kosztem hipermarketów i małych sklepów. W Polsce działa kilkadziesiąt sieci supermarketów. Obok sklepów dyskontowych, supermarkety są jedynym nowoczesnym formatem zwiększającym udział w polskim rynku. Sprzedaż jak i powierzchnia supermarketów w latach 2010-2015 rosła w średniorocznym tempie 6% CAGR, podczas gdy liczba sklepów rośnie zwiększa się średniorocznie o 4% CAGR.

Sklepy convenience to dość młody koncept na polskim rynku, obok sklepów przy stacjach benzynowych ich dobrym przykładem jest sieć franczyzowa Żabka. Sprzedaż sklepów w formacie convenience rośnie w średniorocznym tempie 12% CAGR, powierzchnia w tempie 9% CAGR, a liczba sklepów w tempie 11% CAGR.

Jak podkreślają autorzy raportu udział 10 największych sieci detalicznych w Polsce w rynku FMCG w ciągu ostatnich 5 lat zwiększył się o 16 pp do poziomu 58% i był napędzany głównie przez wzrost udziału Biedronki, której udział w strukturze zwiększył się o 8 pp do 19%. - Oczekujemy, że w najbliższych 3 latach koncentracja będzie najszybciej wzrastać w segmencie convenience, supermarketów proximity i dużych supermarketów - piszą analitycy i dodają, że w Polsce obecne są już niemal wszystkie największe sieci detaliczne działające w Europie.

Analitycy zauważają wzrost rentowności sektora i wzrost sprzedaży na mkw, wzrost sprzedaży LFL.
- Wysoka sprzedaż wolumenowa oraz rozwój marek własnych i produktów premium przekładają się na wzrost sprzedaży LFL w sieciach Biedronka i Stokrotka. Ze względu na oczekiwany powrót inflacji spodziewamy się, że wysoka dynamika LFL będzie się utrzymywać w nadchodzących kwartałach. W gorszej sytuacji znajduje się Eurocash, którego część hurtowa pokazuje ujemną sprzedaż LFL, co ma związek ze zmniejszeniem się udziałem w rynku FMCG małych sklepów niezależnychw konsekwencji kurcząca się baza klientów Cash&Carry.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,20

  • Śr

    9,28

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9961

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane