Rynek wódek premium wzrósł o kilkanaście procent

www.portalspozywczy.pl 14 marca 2017 16:43

Branża spirytusowa liczy na stabilizację w 2017 r. Po kilku latach spadków związanych z podwyżką podatku akcyzowego produkcja wraca do dawnego poziomu. Polacy częściej sięgają po alkohole z wyższych półek. Rynek wódek premium w 2016 r. wzrósł o kilkanaście procent, utrzymała się pozytywna dynamika wzrostu whisky. Problemem branży pozostaje szara strefa - to wnioski z konferencji Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.



Jak zauważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, coraz większą popularnością w ubiegłym roku cieszyły się wódki z segmentu premium (wzrost o 11 proc.) oraz whisky (wzrost o 15 proc.).

- Już w 2015 r. widzieliśmy sygnały powrotu do wzrostu kategorii premium, które utrzymały się w roku ubiegłym. Polacy coraz częściej kierują się zasadą "kupuję mniej mocnego alkoholu, ale wyższej jakości", co cieszy branżę, bo otwiera jej nowe możliwości rozwoju. Jeżeli utrzyma się pozytywna sytuacja gospodarcza w kraju, czyli wzrośnie zamożność konsumentów, to ten trend powinien być kontynuowany - przekonuje Leszek Wiwała.

Według danych przygotowanych przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy statystyczny Polak w 2016 roku najczęściej sięgał po piwo wypijając rocznie średnio 99 litrów, na drugim miejscu znalazło się wino (7l), trzecim wódka (5l). Kolejne pozycje to likiery i smakowe napoje spirytusowe (2,3l) oraz whisky (0,7l). 

 W zestawieniu dwudziestu wiodących narodowych marek premium i luksusowych przygotowanym w 2016 r. przez KPMG znalazły się aż trzy polskie wódki. Były to jedyne produkty alkoholowe w zestawieniu. Konsumenci docenili wysoką jakość, tradycję i historię.

Polska 4. producentem wódki na świecie

Polska zajmuje 4. miejsce wśród producentów wódki na świecie, a pierwsze w gronie krajów Unii Europejskiej. Najwięcej wódki z Polski wyeksportowano do: Francji (wartość 90mln €), Stanów Zjednoczonych (26,9 mln €), Węgier (6,7mln €), Niemiec (5,8 mln€) i Wielkiej Brytanii (5,2mln€). Polską wódkę kupowały także: Kanada (3,7mln€), Meksyk (2,6mln€), Włochy (2,2mln€), Bułgaria (2 mln €) i Chile (1,1mln€). 

W 2016 r. średnia cena eksportowa zwiększyła się o 4%, a łącznie wysłaliśmy w świat napoje spirytusowe o wartości 176 mln euro. Przedsiębiorcy podkreślają, że nie ma perspektyw wzrostu konsumpcji napojów spirytusowych w kraju, zatem eksport to naturalny kierunek rozwoju branży.

- Liczę, że sukcesy marek premium za granicą pomogą także umocnić wizerunek wódki w kraju. Nasze mocne alkohole to szlachetne trunki o wysokiej jakości i pięknej tradycji. Mamy być z czego dumni. Jesteśmy czwartym producentem na świecie, nasze marki konkurują ze światową czołówką - podkreśla Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,19

  • Śr

    3,01

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10811

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane