Savills: Tempo wzrostu sprzedaży detalicznej będzie niższe od wzrostu podaży powierzchni handlowej

Autor: dlahandlu.pl 23 marca 2015 15:09

Według najnowszej publikacji Savills, międzynarodowego doradcy na rynku nieruchomości, deweloperzy powierzchni handlowych ponownie kierują swoje zainteresowanie na największe miasta (powyżej 300 000 mieszkańców), gdzie znajduje się około 47 proc. z 793 000 m kw. powierzchni handlowej, będącej obecnie w trakcie budowy.

Analitycy Savills podkreślają pozytywne wskaźniki gospodarcze prognozowane dla Polski na najbliższe lata, ale jednocześnie wskazują, że tempo wzrostu sprzedaży detalicznej (3,5% w 2015) będzie niższe od wzrostu podaży powierzchni handlowej (5,5% w 2015), co w konsekwencji może doprowadzić do wzrostu średniego współczynnika pustostanów, spadku obrotów oraz odwiedzalności. Ten efekt będzie najbardziej widoczny w starszych, gorzej zarządzanych obiektach, a w najlepszych i najpopularniejszych z nich będzie on minimalny lub nawet żaden.

Według danych Savills, większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, wynajmuje powierzchnie rzędu 100 - 200 mkw. i najchętniej wybiera stolicę kraju (Neo, Undiz, Kiko Milano, Twin-Set i inni), a tylko nieliczne pojawiają się w pierwszej kolejności w innych lokalizacjach (Sinequanone i Eye-Sport w Olsztynie oraz Leopark w Krakowie). Liczba nowych najemców wynajmujących powierzchnie powyżej 1000 m kw. jest bardzo ograniczona.

Jarosław Tutaj, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych Savills, potwierdza: -Najlepsze warszawskie centra handlowe są numerem jeden na liście lokalizacji, w których marki handlowe chcą otwierać swoje pierwsze sklepy w Polsce. Ze względu na dość ograniczoną listę nowych obiektów planowanych w największych miastach oraz 100% komercjalizację istniejących centrów, niektóre marki mogą mieć problemy z znalezieniem lokalizacji spełniających ich wymagania.

Eksperci Savills prognozują dalszy wzrost podaży obiektów handlowych typu pasaży handlowych i niewielkich obiektów dedykowanych codziennym zakupom, ale wskazują również na rosnącą aktywność deweloperów w segmencie projektów o mieszanych funkcjach, które realizowane są zarówno w stolicy (np. Norblin i Royal Wilanów budowane przez Capital Park, Koneser realizowany przez BBI Development, Hala Koszyki budowana przez Griffin Real Estate oraz Bohema planowana przez Okam), jak i (na mniejszą skalę) w innych miastach (np. Browar Lubicz w Krakowie i Ovo we Wrocławiu).

Wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł jedynie 566 mln EUR, ale jednocześnie eksperci Savills prognozują jego dwukrotny wzrost w 2015 roku. Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce były stabilne w 2014 roku, wynosząc 5,75% w Warszawie, 6,00% w największych miastach regionalnych oraz 7,25-7,50% w mniejszych miastach. Pomimo tego, eksperci firmy spodziewają się niewielkiej obniżki stóp kapitalizacji w najbliższych 12 miesiącach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8959

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.