Sieciowe sklepy spożywcze determinują rozwój handlu na głównych ulicach Warszawy

Autor: Colliers International 26 listopada 2015 14:32

– W myśleniu o potencjale ulic handlowych należy rozróżnić pespektywę dużego sieciowego biznesu oraz perspektywę lokalnych przedsiębiorców – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku Colliers International. – Lokale dostępne przy głównych ulicach handlowych w Warszawie, w większości przypadków, nie spełniają kryteriów lokalizacyjnych największych sieci handlowych prowadzących działalność w Polsce lub planujących wejście na nasz rynek. Są one atrakcyjne głównie dla lokalnych przedsiębiorców – zauważają autorzy raportu.

Szansą na rozwój ulic handlowych w centralnych dzielnicach Warszawy jest ich profilowanie. By osiągnąć ten cel konieczna jest współpraca pomiędzy właścicielami nieruchomości handlowych – wynika z raportu „Handlowy krajobraz centrum Warszawy | Główne ulice handlowe miasta” przygotowanego przez Colliers International.

Na potrzeby raportu wyodrębniono 27 ciągów handlowych, przy których znajduje się łącznie ok. 2 860 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. W dzielnicy Śródmieście zlokalizowana jest zdecydowana większość z wybranych ciągów handlowych (20) oraz ulokowanych przy nich lokali (1 880).

Oferta przy analizowanych ciągach handlowych jest bardzo zróżnicowana. Największą grupę najemców (23 proc.) stanowią kawiarnie, restauracje i bary. Usługi to aż 16 proc. oferty (licząc wg liczby lokali). Silną reprezentację ma także sektor art. spożywczych (10 proc.) oraz mody (9 proc.) i finansów (8 proc.). Z ulic handlowych w centrum miasta prawie zupełnie zniknęły sklepy ze sprzętem sportowym i art. dla dzieci.

Centra handlowe, które powstały na przestrzeni ostatnich 20-tu lat, na stałe wpisały się w handlową mapę stolicy, a sposób korzystania z ich oferty trwale zmienił zwyczaje zakupowe warszawiaków. Dodatkowo nowym wyzwaniem jakie stoi zarówno przed centrami handlowymi, jak i handlem przy głównych ulicach, jest wzrost popularności e-commerce. Wzrost konkurencji nie oznacza jednak, że handel, usługi i gastronomia całkowicie znikną z ulic stolicy – zmieni się jednak ich struktura i funkcja.

Główne czynniki determinujące rozwój handlu na głównych ulicach Warszawy:

- Gastronomia jest i pozostanie katalizatorem rozwoju ulic handlowych w centrum Warszawy. 
- Przyspieszenie rozwoju niewielkich sieciowych sklepów spożywczych (włączając franczyzy), aktywnie poszukujących lokali handlowych pod tego rodzaju działalność. 
- Sektor zdrowie i uroda kontynuować będzie rozpoczętą kilka lat temu ekspansję – zarówno w postaci sieciowych drogerii, perfumerii jak i niesieciowych aptek oraz sklepów z kosmetykami.
- W najbliższych latach nie należy spodziewać się dynamicznego rozwoju sektorów moda i obuwie przy ulicach handlowych Warszawy. 
- Branże takie, jak sport, elektronika i multimedia mają szanse na rozwój przy ulicach handlowych. 
- Sklepy z art. dla dzieci, biżuterią i akcesoriami czy wyposażeniem wnętrz rozwijać się będą przy ulicach Warszawy w ograniczonym zakresie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    0,82

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9685

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 772811

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane