Spada rentowność sieci handlowych

Autor: www.dlahandlu.pl 27 lutego 2015 09:11

Spada rentowność sieci handlowych

Jak podaje Bisnode Polska, sieci handlowe sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych w Polsce mają się doskonale. Rosnąca sprzedaż wewnętrzna w naszym kraju sprzyja dobrej kondycji finansowej tych podmiotów. W efekcie ponad 53,8 proc. z ponad 200 ujętych w analizie podmiotów znajduje się w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. Dodatkowo 23,7 proc. w dobrej. Tym samym na koniec stycznia 2015 roku 15,5 proc. było w słabej kondycji i 7 proc. w bardzo złej kondycji.

Ze sieć handlową Bisnode uznało podmiot posiadający minimum 5 sklepów działający zgodnie z kodem PKD w sektorze handlu detalicznego. Jednocześnie w analizie finansowej zostały ujęte tylko te podmioty, które istnieją na rynku minimum pięć lat i w ostatnich trzech latach terminowo wywiązały się w Krajowym Rejestrze Sądowym z obowiązku publikacji danych finansowych.
Pomimo doskonałej kondycji finansowej na rynku sieci handlowych wyraźnie daje odczuć się spowolnienie na rynku. To przejawia się nie tylko w spadającej liczbie otwieranych nowych punktów lecz przede wszystkim w twardych danych finansowych. Przychody i zyski nie rosną już tak gwałtownie, spada rentowność sieci handlowych.

Blisko 200 ujętych w analizie finansowych sieci handlowych w 2013 roku wykazało się 101,6 mld zł przychodu. W porównaniu do 2012 roku stanowi to wzrost o niespełna 1 proc. To zdecydowany spadek. Bowiem na przestrzeni 2012 / 2011 rok te podmioty wykazały wzrost przychodów blisko 17 proc.
Warto podkreślić, że rynek w tym segmencie jest mocno skonsolidowany. Bowiem pierwszych 10 sieci wykazało blisko 80 proc. przychodu wszystkich ujętych w analizie podmiotów.
Z tych 200, aż 43 ujęte w badaniu podmioty wykazały się w 2013 roku stratą. Mimo tego ogółem wykazały się 2,1 mld zł zysku, co w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi wzrost o 16 proc. Tym samym obserwujemy powrót do sytuacji sprzed 2 lat.

Słabnące dynamika przychodów i niewystarczający wzrost zysków przykłada się na spadek rentowności sieci handlowych.

Wyniki finansowe sieci z ostatnich trzech lat obrachunkowych udowadniają to, że Jeronimo Martins właściciel m.in. Biedronka zdecydowanie umocnił swoją pierwszą pozycję w polskim handlu. Stwierdzenie to znajduje swoje potwierdzenie w twardych danych. Sieć tylko na przestrzeni lat 2013 - 2010 zwiększyła swój przychów o ponad 62,3 proc., z ponad 20,2 mld w 2010 roku do ponad 32,8 mld w 2013 roku. Równie prężnie co Jeronimo Martins rozwija się Lidl, który w trzy lata zwiększył swój przychód z 6,09 mld zł w 2010 roku do 10,6 mld zł w 2013 roku. Pierwszą trójkę zamyka Tesco z 10,3 mld zł przychodu
Spośród polskich firm na liście wysoko notowane są dwie firmy: Lewiatan Holding, który od 2011 roku zwiększył sprzedaż z 7,3 do 8,1 mld zł w 2013 roku oraz PPHU Specjał, który w 2011 roku miał obroty na poziomie 3,8 mld zł, a w 2013 roku było to 6,2 mld zł. Dane te dowodzą, że większość sieci handlowych utrzymała lub poprawiła wyniki sprzedaży, a często także zysk. Jednocześnie potwierdzają więc zdanie analityków, że w 2013 roku najlepiej na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów umiały odpowiedzieć format dyskontowy i małe sklepy conveniece.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9008

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 558590

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.