Spożycie pieczywa spadło o ponad połowę ze 100 do 45 kg rocznie

Autor: dlahandlu.pl 10 sierpnia 2017 10:31

Przeciętny Polak jeszcze kilkanaście lat temu kupował ponad sto kilogramów chleba, bułek i ciastek rocznie, obecnie zjada już tylko 45 kg. Mimo to, branża sobie radzi: piekarń nie ubywa w takim tempie jak sprzedawanego chleba, większość biznesu jest w dobrej kondycji finansowej, odsetek firm z przeterminowanymi płatnościami wypada niewiele gorzej niż w całej gospodarce, a łączna kwota zaległości wynosi 79 mln zł – wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK.

Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK wynika, że odsetek firm prowadzących działalność piekarniczą, posiadających płatności opóźnione powyżej 60 dni i na kwotę co najmniej 500 zł wobec kontrahentów i banków wynosi 5,8 proc. (w zestawieniu do wszystkich firm zarejestrowanych – 14 295, a nie tylko aktywnych) to jedynie 0,5 pkt. proc. więcej niż średnia dla wszystkich branż. Trudno tym samym uznać piekarzy za szczególnie ryzykownych przedsiębiorców we współpracy. - W obu bazach (BIK i BIG InfoMonitor) zaległości ma łącznie 827 przedsiębiorstw produkujących pieczywo, świeże wyroby ciastkarskie i ciastka (PKD 1071Z) na łączną wartość 79 mln zł. Z czego 14,7 mln zł to zaległości pozakredytowe, a 64 mln zł zaległości kredytowe. Choć przeterminowane zobowiązania wobec instytucji finansowych wydają się znaczące, to jednak problem nie jest częsty, dotyczy 259 piekarni z 2,8 tys. spłacających kredyty o wartości 670 mln zł. Tym samym udział firm z kredytami zaległymi powyżej 60 dni w ogólnej liczbie spłacających wynosi 9,3 proc. – zaznacza prof. Waldemar Rogowski, Główny Analityk Biura Informacji Kredytowej.

Dobrą sytuację finansową firm piekarniczych potwierdza wywiadownia gospodarcza Bisnode Polska. Przeprowadziła ona analizę 511 firm i wyszło z niej, że 65 proc. działających w Polsce piekarni jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. W ocenie Bisnode, na tle innych sektorów jest to bardzo dobra sytuacja.

Biorąc pod uwagę piętrzące się przed piekarzami trudności sytuacja branży jest naprawdę niezła. Przede wszystkim nie pomaga im postępująca zmiana nawyków żywieniowych Polaków. Wraz ze wzrostem zamożności zjadamy coraz mniej pieczywa, chleb zastępujemy m.in. nabiałem, mięsem, warzywami, owocami. Choć wciąż występują duże różnice w konsumpcji pieczywa pomiędzy grupami ludności, także pomiędzy miastem a wsią. Fakty są jednak nieubłagane, spożycie pieczywa spada każdego roku o 3 – 4 proc. i od 1999 roku obniżyło się już o połowę.

Dodatkowo ostrą konkurencję dla piekarzy stanowi produkcja własna pieczywa przez sieci handlowe. Efekt? Liczba piekarni maleje, obecnie aktywnie działających jest blisko 9 tys. (zarejestrowanych w KRS i CEIDG – 14 295) w porównaniu z 2012 r. aktywnych jest mniej o 4,5 proc., bo ubyło w tym czasie 400. Tempo spadku liczby czynnych piekarń jest jednak wyraźnie niższe niż spadku spożycia pieczywa.

Pozostający na rynku piekarze dają sobie radę. Niskie marże osiągane na sprzedaży popularnego pieczywa, skłaniają zwłaszcza w dużych miastach, do produkcji pieczywa o podwyższonej jakości oraz ciastek. W tych segmentach rynku marże są wyższe. Inny kierunek obrony branży przed spadającym spożyciem pieczywa w kraju jest też eksport.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,69

  • Śr

    1,60

  • Min

    0,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.