PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Sprzedaż Tesco w Europie Centralnej, plotka czy prawda - analiza

Autor: www.dlahandlu.pl 29 września 2015 11:14

Sprzedaż Tesco w Europie Centralnej, plotka czy prawda - analiza Na zdjęciu sklep Tesco Extra w Warszawie, fot. Żelazna Studio

Damien de Maisonneuve, Prezes Dia-Mart Polska, firmy doradczej dedykowanej handlowi detalicznemu, analizuje prawdopodobieństwo wyjścia i pozostania Tesco w regionie Europy Środkowej, w tym w Polsce.

Pierwszy powód potencjalnego wyjścia Tesco z regionu, to oczywiście strata firmy na świecie w roku fiskalnym 2015 w postaci 6,4 miliarda funtów, czyli największa strata jaka kiedykolwiek zdarzyła się firmie brytyjskiej. Straty spowodowane przekrętami finansowymi poprzedniej ekipy, zostały rozdmuchane przez nowe zarząd, który chce wyjść na czysto w kolejnych latach. Ale takie wyniki wymagają od firmy szybkich kroków w kierunku poprawy rentowności.

Drugi fakt, który uwiarygodnia sprzedaż sklepów w naszym regionie to fakt, że Tesco nie zawahało się sprzedać największego swojego oddziału na świecie w Korei Południowej, i ciągle rozważa sprzedaż firmy analitycznej Dunnhumby, długo uważanej za jeden z kluczy sukcesu firmy pod koniec  XX wieku .

Trzeci powód to sytuacja na naszych rynkach. W Polsce, będąc graczem numer 2 czy 3 na rynku (w zależności od wyników Auchan w tym roku), Tesco sprzedaje zaledwie 40 proc. tego co lider - Jeronimo Martins. Dodatkowo sytuacja na Węgrzech (m.in. podatek obrotowy rządu Orbana) pogorszyła wyniki finansowe firmy a wiadomo, że  wyniki detalistów w naszym regionie nigdy nie były wyjątkowe.

 Z kolei za pozostaniem Tesco w regionie przemawia:

Silna pozycja w 4 krajach regionu. Węgry, tuż przed Polską, był początkiem ekspansji międzynarodowej firmy już w 1994r.

Po drugie, po odcięciu Europy Centralnej, Tesco pozostanie graczem lokalnym. Poza rodzimym rynkiem Wielką Brytanią i Irlandią sieci zostaną jedynie operacje w Tajlandii i Malezji a to spowoduje, że firma straci opinię firmy międzynarodowej i zostanie jeszcze bardziej podatna na ryzyko w rodzimym kraju.

Po trzecie w Polsce, mało kto może kupić Tesco. Model biznesowy Biedronki - potencjalnego kupca - zbyt różni się od modelu Tesco. Dodatkowo UOKiK zapewne nie pozwoliłby na stworzenie takiego giganta na rynku. Auchan musi jeszcze przetrawić przejęcie Reala i bardzo możliwe, że także spotkałby się z odmową UOKiK-u, który bada efekty koncentracji na poszczególnych rynkach, np. hipermarketów. Carrefour na pewno byłby chętny, ale czy firma przekonała akcjonariuszy, że można osiągnąć wystarczającą rentowność w naszym kraju? Zarówno Intermarche jak  Leclerc zapowiadały ostatnio mocną ekspansję w Polsce, ale rozmiar Tesco przekracza ich ambicje i możliwości integracji. Żadna firma polska nie ma również takich możliwości finansowych. Często zapowiadane wejście Wal Mart w naszym regionie wydaje mi się też mało prawdopodobne. W brytyjskiej prasie mówi się również o funduszach inwestycyjnych, ale Tesco to chyba dla nich za duży kąsek, a przykład przyjęcia sklepów Eko przez duży fundusz Advent pokazał, że nie każdy fundusz radzi sobie ze specyfiką branży handlu detalicznego.

  • Tess 2016-11-27 18:08:29

    Na szczescie juz w Tesco nie pracuje, wiec moge otwarcie napisac jaki ,, burdel,, tam panuje.

  • L...n 2016-11-08 09:32:53

    Pracę trzeba lubić.Jeśli na samą myśl że musisz iść do pracy jest Ci niedobrze to zmień pracę nikt Cię na siłę w pracy nie trzyma!!

  • Tess 2016-08-23 15:22:23

    Jezeli beda zatrudniac takich glabow jak do tej pory Tesco zatrudnialo na stanowiskach kierowniczych to dlugo nie wytrzymają. Kierownicy bez kompetencji do wykonywania swojej pracy, bez odpowiedniego wyksztalcenia. W wiekszosci przypadkow sa to osoby ktore osiagnely te stanowiska tylko dzieki ukladom, ukladzikom i wlazeniu w ,, dupe,, postswionym wyzej kierownikom sklepow, dyrektorom lub kierownikom regionalny personalnym. Jak bedzie nowy wlasciciel to zrobi z nimi porzadek.

ZOBACZ WSZYSTKIE (15)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,89

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7204

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.