Supermarket społeczny - czy taka inicjatywa ma szansę zaistnieć w Polsce?

Autor: www.dlahandlu.pl 19 stycznia 2017 14:31

Polacy zastanawiają się jak walczyć z marnowaniem żywności. Obecnie trwają prace Senatu nad ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, możliwe że wejdzie ona w życie już w tym roku. Tymczasem na świecie jednym z pomysłów jak walczyć z tym problemem są supermarkety społeczne. Są one dobrą okazją dla działań z zakresu CSR dla przedsiębiorstw handlowych -  kształtują pozytywny wizerunek i redukują straty związane z nadwyżkami żywności.

Supermarket społeczny to instytucja w której nadwyżki żywności i innych towarów konsumpcyjnych uzyskiwane od organizacji partnerskich (producentów, detalistów) są sprzedawane po obniżonej cenie (za około 30% ceny wyjściowej) lub rozdawane za darmo ludziom żyjącym w biedzie.

Takie placówki, które z powodzeniem działają np. na Malcie czy w Chorwacji, wpisują się w koncepcję zrównoważonego rozwoju. W sklepach żywność i inne artykuły są dystrybuowane wśród osób potrzebujących (działania na rzecz walki z biedą), żywność nie jest wyrzucana, co zmniejsza produkowanie śmieci (działania na rzecz ochrony środowiska). Ponadto, tego typu placówki zatrudniają osoby, które zwykle przez dłuższy osób pozostają bez pracy.

Korzyści dla instytucji angażujących się w działania supermarketów społecznych to: budowa pozytywnego wizerunku, tworzenie przyszłej „klienteli” oraz obniżenie kosztów związanych z utrzymywaniem nadwyżek w łańcuchu dostaw.

Cechy supermarketów społecznych działających w Chorwacji:
- oferują przede wszystkim żywność (ponad 80%), pozostałe artykuły przemysłowe stanowią do 20% udziału,
- organizacje te są organizacjami non-profit i zatrudniają wolontariuszy,
- w zależności od wielkości są otwarte codziennie lub w wybrane dni i z ich usług korzysta 900-4000 osób,
- różnią się sposobem dystrybucji żywności – od „paczek na przeżycie” składających się z 14 produktów wystarczających na 10 dni do swobodnego wyboru artykułów z półek
- dobra pochodzą przede wszystkim od darczyńców indywidualnych (80%) – przedsiębiorstwa (w przypadku analizowanych supermarketów to Billa, Kaufland i Müller, angażują się w niewielkim stopniu).

Wiadomość powstała na podstawie prezentacji pt. "Supermarkety społeczne jako nowy wymiar CSR i ich wkład w zrównoważony rozwój" przedstawionej na konferencji "Handel w latach 2011-2016 oraz uwarunkowania i scenariusze rozwoju handlu w perspektywie 2020 r"., której organizatorem byli Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur oraz Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.