Supermarket społeczny - czy taka inicjatywa ma szansę zaistnieć w Polsce?

Autor: www.dlahandlu.pl 19 stycznia 2017 14:31

Polacy zastanawiają się jak walczyć z marnowaniem żywności. Obecnie trwają prace Senatu nad ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, możliwe że wejdzie ona w życie już w tym roku. Tymczasem na świecie jednym z pomysłów jak walczyć z tym problemem są supermarkety społeczne. Są one dobrą okazją dla działań z zakresu CSR dla przedsiębiorstw handlowych -  kształtują pozytywny wizerunek i redukują straty związane z nadwyżkami żywności.

Supermarket społeczny to instytucja w której nadwyżki żywności i innych towarów konsumpcyjnych uzyskiwane od organizacji partnerskich (producentów, detalistów) są sprzedawane po obniżonej cenie (za około 30% ceny wyjściowej) lub rozdawane za darmo ludziom żyjącym w biedzie.

Takie placówki, które z powodzeniem działają np. na Malcie czy w Chorwacji, wpisują się w koncepcję zrównoważonego rozwoju. W sklepach żywność i inne artykuły są dystrybuowane wśród osób potrzebujących (działania na rzecz walki z biedą), żywność nie jest wyrzucana, co zmniejsza produkowanie śmieci (działania na rzecz ochrony środowiska). Ponadto, tego typu placówki zatrudniają osoby, które zwykle przez dłuższy osób pozostają bez pracy.

Korzyści dla instytucji angażujących się w działania supermarketów społecznych to: budowa pozytywnego wizerunku, tworzenie przyszłej „klienteli” oraz obniżenie kosztów związanych z utrzymywaniem nadwyżek w łańcuchu dostaw.

Cechy supermarketów społecznych działających w Chorwacji:
- oferują przede wszystkim żywność (ponad 80%), pozostałe artykuły przemysłowe stanowią do 20% udziału,
- organizacje te są organizacjami non-profit i zatrudniają wolontariuszy,
- w zależności od wielkości są otwarte codziennie lub w wybrane dni i z ich usług korzysta 900-4000 osób,
- różnią się sposobem dystrybucji żywności – od „paczek na przeżycie” składających się z 14 produktów wystarczających na 10 dni do swobodnego wyboru artykułów z półek
- dobra pochodzą przede wszystkim od darczyńców indywidualnych (80%) – przedsiębiorstwa (w przypadku analizowanych supermarketów to Billa, Kaufland i Müller, angażują się w niewielkim stopniu).

Wiadomość powstała na podstawie prezentacji pt. "Supermarkety społeczne jako nowy wymiar CSR i ich wkład w zrównoważony rozwój" przedstawionej na konferencji "Handel w latach 2011-2016 oraz uwarunkowania i scenariusze rozwoju handlu w perspektywie 2020 r"., której organizatorem byli Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur oraz Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,49

  • Śr

    2,94

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9753

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane