TakeTask odpowiada na krytykę metodologii porównania cen w Lidlu w Polsce i w Niemczech

www.portalspozywczy.pl 25 listopada 2017 14:34

Audyt wykonany przez agentów platformy TakeTask wykazał, że produkty marek własnych są w polskim Lidlu średnio o 10% droższe niż u naszych zachodnich sąsiadów. Koszyk z 86 identycznymi towarami różni się o blisko 60 zł.

Oświadczenie w związku z krytyką metodologii badania rozesłał do mediów Sebastian Starzyński, prezes TakeTask SA. - Porównano ze sobą jedynie identyczne produkty, głównie marek własnych, w tym asortyment regionalny. Wszystkie badane artykuły miały te same kody kreskowe i były sprzedawane w całej Europie, w takim samym formacie. Pełne zestawienie porównujące asortyment sklepów byłoby niemożliwe do wykonania, gdyż w każdym kraju badana sieć bardzo szybko rotuje swój asortyment. W związku z tym, skupiliśmy się na znalezieniu niemal 100 odpowiedników poszczególnych produktów w Polsce i w Niemczech. I tym samym, zbadano zaledwie 5% całego towaru - dodaje.

W badaniu przeprowadzonym przez TakeTask 98% badanych produktów stanowiło markę własną, a 2% markę narodową. Struktura badanego towaru objęła asortyment typu „FOOD”, w ilości – 23% Wyroby Cukiernicze i Słodycze, 21% Żywność Przetworzona, 19% Nabiał, 17% Produkty Sypkie, 8% Napoje Alkoholowe, 8% Napoje Bezalkoholowe oraz 4% Mrożonki i Lody. Natomiast 50% gamy artykułów „NON FOOD” stanowiła Higiena Toaletowa. W drugiej połowie znalazło się 15% Karmy Dla Zwierząt, 11% Chemii Gospodarczej, 8% Art. Kosmetycznych Dla Dzieci, 5% Kosmetyków i Zapachów, 5% Środków Do Prania i Płukania, 3% Artykułów Dekoracyjnych oraz 3% Higieny Osobistej.

- Metodologia jaką przyjęliśmy w przypadku Lidla niemieckiego została niejako wymuszona polityką samej sieci i uwarunkowaniami rynkowymi. Wiele produktów z sieci Lidl Polska jest wytwarzanych u nas w kraju i nie występuje w Niemczech. Nawet produkty wielu marek międzynarodowych, typu Danone mają inne kody kreskowe, wobec czego nie braliśmy ich do porównania, gdyż mogły się one różnić np. składem, a nie chcieliśmy się narazić na oskarżenia o brak weryfikacji składów. W konsekwencji wyposażyliśmy audytorów w dane produktowe z Polskiego Lidla (z kilku sklepów). Osoby te zeskanowały ok. 200 produktów - z czego niecałe 100 zostało odnalezionych w naszej bazie, jako produkty identyczne. Jednak w niektórych kategoriach nie natrafiliśmy na odpowiedniki, co oczywiście nie wyklucza tego, że takowych nie ma. Zatem takie produkty nie widnieją w spisie. Następnie porównaliśmy zeskanowane dane z podobnymi wielkościowo do siebie miejscowościami, aby uniknąć zarzutu, że porównujemy produkty z małego miasteczka z dużą aglomeracją - tłumaczy Starzyński.

- W kwestii odniesienia się do długości trwania badania informujemy, iż wskazany 13 dniowy okres to czas, kiedy była przygotowywana od podstaw szczegółowa metodologia, cała logistyka prowadzonych działań (w tym weryfikacja towarów i poprawności kodów), a także kiedy było prowadzone samo badanie. Podsumowując, badanie zostało wykonane zgodnie z obowiązującą sztuką i przede wszystkim z należytą starannością. Wobec powyższego, z całą pewnością nie można mówić o jakichkolwiek błędach metodologicznych - czytamy w oświadczeniu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Karol 2017-11-27 18:16:42

    I Lidl musiał się przekonać że od transparentności cen nie ucieknie. To samo zresztą dotyczy i polskiego hurtu w różnych regionach - teraz też w miarę szybko można porównać ceny międyz regionami

  • pawcio 2017-11-25 21:53:27

    człowiek z bankiera nie wie co pisze i chyba nie doczytał samych wyników. a w badaniu wszystko było wyjaśnione, również jego technika robienia. niestety lidl ma takie rozbieżności i nic na to nie poradzi. tutaj niestety audytorzy mieli racje.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,99

  • Śr

    6,22

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8963
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane