Tesco i Metro przegapiły szansę w Europie Środkowej. Rosnąć będą Lidl i Aldi

Autor: dlahandlu na podstawie LZ Retailytics 29 marca 2018 11:46

Tesco i Metro przegapiły szansę w Europie Środkowej. Rosnąć będą Lidl i Aldi Fot. Shutterstock.com

Handel detaliczny w Europie Środkowo-Wschodniej rośnie dwukrotnie szybciej niż w Europie Zachodniej. Eksperci LZ Retailytics prognozują roczną stopę wzrostu dla tego regionu na poziome 6,9 proc. do 2022 roku, podczas gdy reszta Europy wzrośnie tylko o 2,9 proc.

W przeszłości międzynarodowi detaliści prowadzili rozwój zorganizowanej sprzedaży detalicznej według jednego modelu, który można kolokwialnie określić jako "jeden rozmiar dla wszystkich”. Obecnie konsumenci odwracają się od graczy, którzy nie dostosowują się wystarczająco do potrzeb rynku lokalnego. Ci, którzy w porę odrobili lekcje, liczą zyski.

Jak zauważają eksperci, rosnące dochody mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej doprowadziły do wzrostu cen produktów i w konsekwencji spowodowały zmiany w preferencjach konsumenckich, Akcent przesunął się na jakość.

Kolejną zauważalną tendencją jest coraz śmielsze wykorzystywanie obszarów wiejskich, które, dotychczas były traktowane „po macoszemu”, a teraz stają coraz bardziej atrakcyjne dla zorganizowanego detalu. Jednak przepaść między konsumentami wiejskimi a miejskimi wciąż jest duża i wymaga zróżnicowanej koncepcji sprzedaży – zauważają analitycy.

Eksperci zwracają również uwagę na coraz powszechniejszy patriotyzm konsumencki – rośnie popularność krajowych detalistów, a ci którzy nie reprezentują miejscowego handlu mogą zaspokoić lokalne gusta oferując tradycyjny, regionalny asortyment.
Zdaniem analityków LZ Retatilytics, m.in. Tesco, oraz Metro Cash & Carry, silnie scentralizowane wielonarodowe firmy, są przykładem detalistów, którzy przegapili trend na lokalność i mają sporo do odrobienia.

Zdaniem analityków w bardziej rozwiniętych krajach regionu, takich jak Polska i Węgry, różnice pomiędzy konsumentami z dużych miast i małych ulegają powoli zatarciu, a międzynarodowi operatorzy są gotowi na inwestycje w lokalizacje niebędące wcześniej priorytetowymi. Mają tu jednak silną konkurencję nie tylko ze strony tradycyjnych sklepów, ale i dużych grup spółdzielczych, zorientowanych na tradycyjnego klienta, takich jak Coop na Słowacji i CBA na Węgrzech.

Wejście na obszary wiejskie to duży potencjał dla franczyzy. Na polskim rynku robi to Eurocash, zabezpieczając jednocześnie swój pion dystrybucji na kurczącym się rynku handlu hurtowego. Natomiast Spar International – oprócz rozwijania franczyzy - łączy siły z firmami średniej wielkości, takimi jak polski Bać-Pol.

Analitycy podkreślają, że region Europy Środkowo-Wschodniej jest wyjątkowy właśnie poprzez swój lokalny charakter. Mimo to spodziewają się rozwoju dyskontowych sieci, głównie Lidla i
Aldiego (z prognozowanym rocznym wzrostem o odpowiednio 8,8 proc. i 11,1 proc. do 2022).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Smart shopper Warszawa 2018-03-31 09:00:45

    Jak firma jest zarzązana z Krakowa, to czemu się dziwić, że nic nie widzi, co się dzieje.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,59

  • Śr

    3,49

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8833

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane