Tylko 10 proc. samorządów ma strategię wsparcia lokalnego handlu

Autor: dlahandlu.pl 31 lipca 2012 14:27

Wyniki raportu „Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję - Społeczności Jutra" pokazały, że zdaniem samorządowców obecność hipermarketów (79 proc.) oraz polityka cenowa dyskontów (56 proc.) to główne przyczyny spadku liczby osiedlowych sklepów w Polsce.

Na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: brak korzystania z funduszy unijnych (23 proc.) oraz niska siła negocjacyjna i wiarygodność kredytowa przedsiębiorcy (18 proc.).
Jednocześnie co trzeci samorządowiec (29 proc.) zaobserwował spadek liczby osiedlowych sklepów w gminie. Zaledwie co dziesiąty twierdzi, że w jego gminie istnieje sprecyzowana strategia określająca cele i metody wspierania lokalnego handlu

- Jesteśmy świadkami szybko postępujących zmian w strukturze handlu detalicznego, w dużej mierze wymuszonej przez sytuację gospodarczą, zmianę zwyczajów zakupowych, a co za tym idzie pogłębiający się spadek konkurencyjności małych sklepów. Często widzimy, że na ulicy mamy 3-4 małe sklepy, a często jest tak, że mamy tam jedynie placówki banków, co pokazuje, że rozwój lokalnych centrów gmin i miast następuje w sposób przypadkowy, bez długofalowej strategii rozwoju. Jednostki dysponujące miejscem pod wynajem, powinny zastanowić się, jak to miejsce ma służyć danej społeczności. Takie decyzje powinny być głęboko przemyślane, i nakierowane na zrównoważony rozwój tak, aby mieszkańcy mieli dostęp do wszystkich niezbędnych im usług. Sklep jest bowiem nie tylko podmiotem gospodarczym, ale przede wszystkim społeczno-gospodarczym, wraz z jego zniknięciem często znikają pozostałe punkty usługowe, a co za tym idzie zanikają też lokalne więzi gospodarcze - twierdzi Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny, Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców, ekspert kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję".

Partnerami III edycji kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję" zostało szereg organizacji i instytucji: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Krajowa Izba Gospodarcza, Fundacja Wspomagania Wsi, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich FAOW, Stowarzyszenie Naukowo - Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, W-MODR w Olsztynie, MODR Karniowice, PODR Gdańsk, WODR Końskowola oraz LIR. Wśród partnerów medialnych kampanii są „Rynek spożywczy", portalspożywczy.pl, dlahandlu.pl oraz „Czerwony portfelik".
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,20

  • Śr

    9,77

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9343

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane