Ufaj, ale kontroluj – jak ograniczyć starty wynikające z kradzieży towarów

Autor: dlahandlu.pl 6 października 2016 09:22

Ufaj, ale kontroluj – jak ograniczyć starty wynikające z kradzieży towarów Fot. Shutterstock

Choć Polska zajmuje wysoką pozycję wśród krajów o najniższym odnotowanym poziomie strat w handlu detalicznym, koszty kradzieży w polskich placówkach handlowych w ostatnim czasie wzrosły o 28 proc. Sieci handlowe starają się zahamować tę tendencję, a inwestowanie w wyspecjalizowane agencje ochrony jest coraz częściej ujęte w ich budżetach. Warto ten wydatek ponieść.

Według badania Światowego Barometru Kradzieży w Handlu Detalicznym (The Global Retail Theft Barometer) globalny koszt przestępstw w handlu detalicznym w latach 2014–2015 osiągnął wartość 214,3 miliarda USD. Polska, mimo najniższych w Europie wydatków na działania prewencyjne i ograniczonych o 25 proc. budżetów na ten cel, uplasowała się na czwartej pozycji wśród krajów o najniższym poziomie strat. Dzięki wysiłkom detalistów i poczynionym wcześniej inwestycjom w nowoczesne technologie, w tym RFID, oraz w szkolenia personelu udało się zatrzymać wzrost strat. Odnotowano jednak, w stosunku do poprzedniego okresu badawczego, wzrost o 28 proc. kosztów kradzieży z poziomu 0,92 proc. w latach 2013-2014 do 1,18 proc. w 2014-2015.

Nieuczciwi klienci i pracownicy
W polskich placówkach handlowych głównym powodem strat w handlu są nieuczciwi klienci, którzy powodują aż 50 proc. (średnia europejska) strat, podczas gdy nieuczciwi pracownicy niemal 34 proc., co plasuje ich w czołówce najmniej uczciwych w Europie. Wyniki badania pokazały także, że poważnym problemem są zorganizowane grupy przestępcze. Ich działalności sprzyjają ograniczone inwestycje w rozwiązania chroniące produkty przed kradzieżami, łatwość odsprzedaży skradzionych przedmiotów w handlu elektronicznym i postrzeganie kradzieży sklepowych jako czynów o niskiej szkodliwości społecznej. Podwyższenie w 2013 roku kwoty stanowiącej granicę między wykroczeniem a przestępstwem (z 250 zł do wysokości 1/4 najniższego wynagrodzenia) także okazało się brzemienne w skutki. Lawinowo wzrosła liczba kradzieży uznawanych za wykroczenia: w 2014 r. było ich ponad 400 tys., o 56 tys. więcej niż w roku poprzednim - wynika z danych MSW.

- Kradzieże zewnętrzne (złodzieje) i wewnętrzne (personel) zaliczane są do tzw. strat nieznanych. Ich skala zależy od branży - inaczej to wygląda w przypadku sieci odzieżowych, gdzie są jednymi z większych, a inaczej np. w przypadku branży spożywczej czy marketów budowlanych lub elektronicznych. Szczegółowe dane nie zawsze są udostępniane do publicznej wiadomości – wyjaśnia Tomasz Kozłowski, dyrektor ds. klientów strategicznych z Impel Security Polska sp. z o.o.

  • ewa 2016-10-28 21:18:42

    Pracowałem w Impelu dwa lata i się naoglądałem jak wygląda brak kontroli.

  • Tola 2016-10-07 19:56:48

    Mi kontrola nie przeszkadza, jeśli człowiek nie ma nic za skórą to czujne oko ochrony bramka czy kamery niczemu nie szkodzą, a wręcz zwieszają jeszcze bezpieczeństwo również klienta

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,41

  • Min

    2,34

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8959

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.