UOKiK: Toczą się tysiące spraw o polubowne rozwiązanie sporów konsumenckich

Autor: dlahandlu.pl 10 stycznia 2018 11:04

UOKiK podsumowuje rok funkcjonowania ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich - ponad 800 porad UOKiK, prawie 8000 spraw w Inspekcji Handlowej, 3500 przed Rzecznikiem Finansowym i setki w innych instytucjach. Spory najczęściej dotyczyły wadliwych butów, sprzętów AGD, usług telekomunikacyjnych i finansowych.

- Firma odrzuciła twoją reklamację? Już od roku zamiast toczyć boje przed sądem możesz skorzystać z postępowania polubownego (określanego też angielskim skrótem ADR – Alternative Dispute Resolution). Jest szybsze – trwa maksimum 90 dni, przeważnie bezpłatne i mniej stresujące. Taką możliwość wprowadziła ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie 10 stycznia 2017 r. Warunek – obie strony muszą się zgodzić na przeprowadzenie postępowania polubownego – przypomina UOKiK.

Jak ocenia Urząd, zainteresowanie jest duże. Przez rok Punkt Kontaktowy przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów udzielił ponad 800 informacji w sprawie postępowań polubownych. Spory najczęściej dotyczyły: butów, ubrań, sprzętu RTV i AGD oraz podróży lotniczych. Konsumenci zgłaszali też problemy z dostawcami mediów, firmami telekomunikacyjnymi, kolejami i bankami.

- To spory sukces – podkreśla Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - UOKiK sam nie prowadzi postępowań polubownych ani nie przyjmuje wniosków. Robią to podmioty uprawnione. Natomiast nasz Punkt Kontaktowy udziela porad - może pomóc wypełnić dokumenty i wskazać, do jakiej instytucji je złożyć.     

Postępowania polubowne prowadzi między innymi Inspekcja Handlowa, głównie w kwestiach sporów związanych ze sprzedażą towarów i usług, m.in. ze sprzedawcami, deweloperami, firmami remontowymi, biurami podróży. Od 10 stycznia do 15 grudnia 2017 do Inspekcji Handlowej wpłynęło łącznie 7970 wniosków o postępowania polubowne. W połowie grudnia ubiegłego roku Inspekcja prowadziła łącznie 1013 postępowań w zakresie koncyliacji i mediacji konsumenckiej.

Postepowania prowadzi także Rzecznik Finansowy (spory finansowe i ubezpieczeniowe, obecnie prowadzi ok. 3500 spraw), sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego (spory finansowe, do listopada 2017 r. wpłynęło do niego 2380 wniosków, prowadzi 900 postępowań), Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich (tylko spory z bankami. Do końca III kwartału 2017 r. wpłynęły do niego 884 wnioski), Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (sprawy z branży telekomunikacyjnej i pocztowej, w listopadzie 2017 r. prowadził ok. 1400 postępowań), koordynator ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki (spory z dostawcami prądu, gazu, ciepła, do listopada 2017 r. wpłynęło do niego ok. 300 spraw), Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Kolejowego (spory z przedsiębiorcami kolejowymi, w listopadzie 2017 r. prowadził ok. 130 spraw dotyczących postępowania ADR), Stowarzyszenie Praw Pasażerów „Przyjazne latanie” (spory z liniami lotniczymi, od kwietnia do połowy grudnia 2017 r. przeprowadziło 10 mediacji).


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,00

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8511

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane