PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

VII FRSiH: Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze

www.portalspozywczy.pl 20 października 2014 14:34

Przyszłość handlu jest trudna do przewidzenia, ale zauważalne dziś trendy pozwalają na wysnucie kilku wniosków na temat tego, w jakim kierunku branża będzie podążać. Rynek handlowy czeka dalsza konsolidacja, ale równocześnie znajduje się na nim miejsce na nowe koncepty i innowacyjne pomysły. Przed sieciami stoi jednak szereg wyzwań: klient wrażliwy cenowo, przyzwyczajony do promocji, a z drugiej strony stagnacja sprzedaży i deflacja - to główne wnioski wynikające z dyskusji, jaka odbyła się w ramach panelu "Handel i dystrybucja. Rynek nigdy nie jest zamknięty raz na zawsze", otwierającego drugi dzień VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014.

Filipe Rosa, dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investmento w trakcie debaty zwrócił uwagę na dostrzegalne na polskim rynku trendy. Konsumenci chcą kupować tanio i blisko domu, a zarazem nie są skłonni do przeznaczania na zakupy zbyt dużo czasu. To powoduje, że na trudnym rynku dobrze odnajdują się podmioty będące niedaleko klienta i oferujące mu produkty w dobrych cenach. Inne ważne trendy to m.in. zajmowanie na półkach sklepowych coraz więcej miejsca przez produkty świeże, jak również bardzo powolny wzrost wolumenu sprzedaży.
Porównując rynek polski z hiszpańskim i portugalskim, Rosa starał się przewidzieć, w jakim kierunku może podążyć handel w Polsce. Sporo uwagi poświęcił zwłaszcza analizie lidera tego rynku, czyli Biedronki. Przekonywał, że przed siecią tą są jeszcze olbrzymie możliwości dalszego rozwoju. Największa sieć dyskontowa w Polsce najprawdopodobniej będzie ewoluować w stronę lidera rynku hiszpańskiego, czyli dyskontu Mercadona. Podczas gdy w Biedronce mamy obecnie ok. 1 tys. indeksów, w Mercadonie jest ich aż ośmiokrotnie więcej. W hiszpańskiej sieci obecne są także rozwiązania, które Biedronka dopiero w Polsce testuje, jak na przykład stoiska mięsne z ladą. Pokazuje to, że w najbliższym czasie spodziewać możemy się jeszcze większego zatarcia różnic pomiędzy formatami dyskontu i supermarketu.

Znaczna część dyskusji podczas panelu poświęcona była temu, w jaki sposób reszta graczy na rynku odpowie na zmiany w Biedronce. Wśród debatujących osób panowało przekonanie, że ewolucja sieci należącej do Jeronimo Martins wywoła spore zamieszanie. - Biedronka w Polsce jest trochę jak Apple. Gdy firma ogłosiła, że będzie sprzedawać zegarki, wszyscy producenci zegarków zaczęli się martwić. A zmiany, które zamierza wprowadzić sieć, to bardzo zła wiadomość dla innych dużych graczy - komentował Filipe Rosa.

Ważnym tematem poruszonym przez dyrektora wykonawczego Espirito Santo była także kwestia wciąż stosunkowo niskiego poziomu konsolidacji handlu detalicznego w Polsce. - Podczas gdy czołowa piątka detalistów w Polsce generuje 32 proc. całkowitej sprzedaży branży, to na porównywalnym rynku hiszpańskim pięć największych firm handlowych generuje 47 proc. sprzedaży, podczas gdy w Portugalii jest to aż 72 proc. sprzedaży - mówił Filipe Rosa.


  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,22

  • Min

    1,43

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7472

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.