VII FRSiH: Mały format ma się w Polsce dobrze

www.portalspozywczy.pl 20 października 2014 10:34

- Europa to królowa dużego formatu. W Europie w roku 1980, jeżeli wzięlibyśmy pod uwagę wszystkie sklepy na całym kontynencie, 48 proc. należało do małego formatu. Pozostałe 52 proc. to był format duży, czyli hipermarkety i supermarkety. W ciągu następnych 20 lat bardzo dynamicznie wzrastała liczba hipermarketów, największego czyli formatu w Europie, kosztem formatu małego - mówiła podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Joanna Adamska, Consumer Insight and Shopper Director w Nielsen Company.

- Po roku 2005 możemy powiedzieć, że nic już się za specjalnie nie zmieniło. Zapanowała nuda. Ale Europa nie jest jednolita. Hipermarkety dominują we Francji (56 proc. obrotów handlu) i Wielkiej Brytanii (59 proc.), ale w Polsce generują tylko 16 proc. obrotów sektora - tłumaczyła Adamska.

Jak zauważyła, Polska wiedzie - obok Turcji - prym w Europie pod względem udziału małego formatu w obrotach. W naszym kraju wynosi on 42 proc. (sklepy tradycyjne, rodzinne, plus nowoczesne sieci), podczas gdy w wielu państwach Europy Zachodniej nie przekracza 10 proc.

- Warto sobie zadać pytanie, czy Polska pójdzie śladem krajów z Europy Zachodniej i jak będzie wyglądała przyszłość. Dziś jesteśmy tam, gdzie Europa była 30 lat temu, ale czy będziemy przechodzić te same progi? Który kraj jest wzorcem dla nas? Moim zdaniem istnieje zbyt wiele czynników, aby móc powiedzieć, na kim będziemy się wzorować - oceniła Adamska.

Jak dodała, nie ma natomiast wątpliwości co do tego, że w Polsce będzie następowała dalsza koncentracja w handlu. Przywołała dane, z których wynika, że między rokiem 2010 a 2013 r. liczba placówek handlowych w Polsce zmalała o 9 proc. W tym czasie hipermarkety urosły w siłę o 10 proc., supermarkety o 25 proc., natomiast mały format skurczył się o 10 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    5,42

  • Min

    3,32

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.